Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Kan digitale assistenter fordreie konkurransen?

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

I USA er det langt mer utbredt enn i de fleste EU-land, men også på våre breddegrader bruker flere og flere forbrukere digitale assistenter som Amazon Alexa eller Google Assistant til å kjøpe varer og tjenester.

Ikke minst kommer det hele tiden nye smarte høyttalere med innebygd stemmestyring, som tilbyr adgang til det ene eller andre økosystem via en digital assistent. Spørsmålet er bare om det skjer på en måte som misbruker techgigantenes overlegne posisjon på markedet.

Derfor har Europa-kommisjonen nå iverksatt en såkalt konkurranseundersøkelse av tingenes internett for produkter og tjenester til forbrukerne i EU.

Nestleder for Kommisjonen, Margrethe Vestager, som er ansvarlig for konkurransepolitikken uttaler:

«På forbrukerområdet forventes tingenes internett å vokse betydelig i de kommende årene, slik at det blir en stor del av europeiske forbrukeres hverdag. Forestill deg et intelligent kjøleskap som lager en innkjøpsliste for deg. Du finner listen på din intelligente enhet og bestiller varene hjem. Butikken leverer varene til døren din, som åpnes automatisk med et enkelt ord. Mulighetene er uendelige. Og det er tydelig at tilgangen til store mengder av brukerdata er nøkkelen til suksess i sektoren, så vi må passe på at markedsaktørene ikke utnytter deres kontroll over dataene til å fordreie konkurransen eller på annet vis lukke markedet for konkurrentene. Den aktuelle sektorundersøkelsen vil hjelpe oss til å bedre forstå arten og de sannsynlige konsekvensene av de mulige konkurranseproblemene i denne sektoren.»

5 grunner til å bruke Alexa, Google Assistant og Siri – og 3 grunner til å løpe skrikende bort. Skal du kjøpe en smarthøyttaler med innebygget digital assistent? Finn svaret her.

«I EU befinner tingenes internett innen produkter og tjenester til forbrukerene seg på et forholdsvis tidlig utviklingsstadie, men det er et tegn på at visse former for virksomhetspraksis kan føre til en strukturell fordreining av konkurransen. Det er her tegn på forbindelse med restriksjoner for dataadgang og interoperabilitet samt visse former for selvbegunstigelse og praksisser forbundet med anvendelse av proprietære standarder,» skriver Europa-Kommisjonen i en pressemelding, som fortsetter:

«Økosystemer for tingenes internet er ofte kjennetegnet ved sterke nettverkseffekter og stordriftsfordeler, som kan føre til en rask fremkomst av dominerende digitale økosystemer og «gatekeepere». Det kan medføre en betydelig risiko for at konkurransen fordreies.» 

EUs undersøkelse vil omfatte produkter som f.eks. wearables (f.eks. smartklokker eller fitnessarmbånd) og nettverkstilkoblede forbrukerenheter som brukes i intelligente hjem, f.eks. høyttalere og lyssystemer. I sektorundersøkelsen blir det også samlet inn opplysninger om tjenester som er tilgjengelige via intelligente enheter, f.eks. musikk- og videostreamingtjenester, og om taleassistentene – altså hovedsakelig Alexa, Siri og Google Assistant – som brukes til å få tilgang til dem.

Annonse

Hvis Kommisjonen etter sin analyse av resultatene konstaterer konkrete konkurranseproblemer, vil den kunne innlede saker for å for å sikre at de det gjelder overholder EUs regler om konkurransebegrensende praksis og misbruk av dominerende markedsstilling

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

Den danske EU-kommissæren Margrethe Vestager har innledet en undersøkelse om techgiganter som Amazon, Apple og Google bruker brukerdata til å gi seg selv markedsfordeler.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.