High-end

Nå er verdens dyreste hodetelefoner i produksjon. Vi gjenhørte -og opplevde Woodstock-festivalen i 14-kanalers 3D-lyd.
forfatter

Det er knapt et år siden Sennheiser presenterte deres “prisen-betyr-ingenting” hodetelefon, Orpheus. Med en pris på 375.000 kroner er det snakk om verdens suverent dyreste hodetelefon. Og sannsynligvis også de beste. Det hørtes hvert fall utrolig bra ut, da vi hørte dem i London.

Det har vist seg at det er mer krevende å bygge sinnsykt kompliserte hodetelefoner, enn Sennheiser opprinnelig hadde regnet med. Paret består av 6.000 enkeltdeler, og samles i hånda. Det var meningen at de skulle være klare i begynnelsen av året, og at de deretter skulle produsere ca 20 stk. i måneden. Men slik gikk det ikke.

Efter en svær start er Sennheisers megedyre HE1-hovedtelefon klar. Her demonstreret på Victoria and Albert Museum i London. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Etter en stor start er Sennheisers megadyre HE1-hodetelefoner klare. Her demonstrert på Victoria and Albert Museum i London. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Bilde

For litt siden på en demonstrasjon i London kunne Sennheiser fortelle at det nå finnes seks eksemplarer i verden, men at den nå er i produksjon. Hodetelefonene har i mellomtiden endret navn til HE1 av juridiske årsaker, men lyden er fortsatt himmelsk. Og nå fungerer digitalkonverteren. Når vi hørte dem sist, var kun forsterkerdelen og de selve elektrostatiske hodetelefonene klare.

Næsten som at være der selv. Oplev Woodstock-festivalen i 14-kanalers 3D-lyd. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Nesten som å være der selv. Opplev Woodstock-festivalen i 14-kanalers 3D-lyd.  Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Bilde

Vi hadde ikke bare reist dit for å bekrefte HE1’s eksistens. Formålet var også å se og spesielt høre en utstilling på kunstmuseet Victoria and Albert. Utstillingen gir oss en rundtur gjennom ungdomsopprøret i årene 1966-1970. Men hva har det med lyden å gjøre? En hel del, ettersom Sennheiser har laget lydsiden av utstillingen, som forvandler det hele fra ordinære plansjer til en levende (gjen)opplevelse, guidet gjennom hodetelefoner.

Sentrum i utstillingen er en gjenskapelse av Woodstockfestivalen i 1969. Her kan man sitte i stoler på en (kunstig) gressbane, omgitt av 14-kanalers 3D-lyd.

Nogle af Jimi Hendrix' - hårdt - brugte guitarer. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Noen av Jimi Hendrix’ hardt brukte gitarer.  Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Bilde.

Turen og opholdet var betalt av Sennheiser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: