Samarbeider om OLED-TV

Sony og Panasonic vil gå sammen om utvikling av nye OLED-skjermer.
forfatter

De japanske gigantene Sony og Panasonic sliter med å tjene penger på LED LCD TV-er. Mange håper at OLED-teknikken skal bringe større lønnsomhet til TV-markedet.

Tidligere i år ble det kjent at Sony skrinla sine egne OLED-planer. På CES-messen viste de i stedet en Crystal LED-skjerm, men nå skal Sony være i samtaler Panasonic for å få ny vind i seilene.

I følge Japan Times vurderer de japanske produsentene å forme en «OLED-allianse» for å innhente forspranget til LG og Samsung, som begge forventes å ha sine første OLED-skjermer klare for salg i løpet av 2012.

Hvis alliansen går i orden, betyr det at Sony og Panasonic kan dele på utviklingskostnader og utveksle teknisk kunnskap seg imellom, og slik komme raskere på markedet med en konkurransedyktig OLED-skjerm. Panasonic har blant annet utviklet en ny metode for printing av OLED-paneler som kan være aktuell å bruke.

Samarbeidet vil neppe bære frukter med det første, men de to produsentene har som mål å være i gang med fullskala masseproduksjon av OLED-paneler innen 2015. Vi gleder oss allerede…

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.