Amerikanske JL Audio rystet bokstavelig talt markedet i grunnvollene da de i 2004 introduserte Fathom-serien. Etter å ha etablert seg som en ledende produsent innen bilstereo, ville de også prøve seg på hjemmemarkedet. Det gjorde det med stil: Med solide kabinetter i speilblank pianolakk, kraftige forsterkere og basselementer med ekstrem slaglengde, satte Fathom-serien en ny standard innen subwoofere.
Da vi testet Fathom F113 i 2008 ble vi mektig imponert over både byggekvalitet, lydkvalitet og lydtrykk i forhold til størrelsen. Den stive prisen ser ikke ut til å ha vært noe stort hinder for bassglade lydentusiaster! Fathom-serien har solgt i bøtter og spann på verdensbasis.
Det er kanskje derfor JL Audio ikke har stresset med å forbedre subwooferne – inntil nylig. På fjorårets CEDIA-messe introduserte de neste generasjon Fathom V2 for det amerikanske markedet, og nå er den europeiske, CE-godkjente versjonen endelig klar.
Fathom V2
Det grunnleggende designet er likt som på forgjengerne; kabinett og basselement er stort sett uendret. De viktigste endringene ligger i en ny forsterkerdel som skal være 20% kraftigere, og i equalizerdelen som nå er forbedret med en ny, digital romkorreksjon kalt D-ARO (Digital Auto Room Optimization). D-ARO romkorreksjonen er automatisk: plassér den medfølgende målemikrofonen i lytteposisjon, og la subwooferen måle og korrigere seg frem til en jevnest mulig frekvensrespons i lytterommet. Hvis du har flere Fathom-subwoofere kan disse kobles i serie (en «master» + opptil 9 «slaver») og korrigeres samtidig. D-ARO er spesielt nyttig i stereo- og multikanalsoppsett hvor man ikke har adgang til avansert romkorreksjon.
Kjappe spesifikasjoner:
Snart til Norge?
Den norske importøren Audiocom melder at Fathom V2 subwooferne snart kommer til våre breddegrader. Norske priser er ennå ikke bekreftet, men forventes å bli vesentlig høyere enn dagens V1-serie, både på grunn av den norske kronekursen og generell prisoppgang fra JL Audio. I mellomtiden kjøres det rabatt på de eksisterende V1-modellene.
Les også: Muskler og finesse – test av JL Audio E112