Med nesten 30.000 watt var Grateful Deads lydrigg verdens kraftigste PA-anlegg. Med 600 høyttalere og forsterkere fra McIntosh, veide anlegget tett på 75 tonn.
Anlegget ble bare kalt The Wall of Sound, og var både PA og monitor for bandet, på samme tid.
Det var satt sammen av The Deads lydtekniker på den tiden, Owsley Stanley III, som ville lage et anlegg uten forvrengning og like god lyd for publikum som bandet på scenen.
Ideen kom i 1972 etter at Stanley hadde sonet en periode. Sammen med bandets lydteknikere, og noen andre – deriblant ingeniøren John Curl, konstruerte anlegget sånn at 11 separate kanaler drev seks lydanlegg, og mikset det sånn at hvert enkelt instrument ned til de minste symbalene, hadde sin egen høyttaler.
Det verserer litt ulike opplysninger om hva anlegget nøyaktig bestod av, men de fleste mener at The Wall of Sound som ble satt opp for konserten på The Cow Palace, utenfor San Francisco den 23. mars i 1974, bestod av følgende:
- 586 JBL høyttalere bestående av 15-, 12-, og 5-tommers elementer
- 54 diskanter fra ElectroVoice
- 48 totalt av McIntosh MC-2300 transistorforsterkere
- Tilsammen 28.800 watt kontinuerlig effekt
Først i verden
På den tiden var dette en virkelig massiv PA-rigg, og som man ser av skjemaet over, var bandet plassert foran høyttalerne som fungerte som monitor foran alle musikerne på scenen.
Det var antageligvis også det første line array-systemet hvor høyttalerne er plassert på linje og som man kan se, med store deler av høyttalerriggen buet for bedre spredning.
Hentet med helikopter
Forsterkerne fra McIntosh i Binghamton, var ikke først og fremst PA-forsterkere, men ble brukt av blant annet The Dead grunnet pålitelige konstruksjoner og ren lyd. De brukte også MC-3500, som var en rørforsterker, og gitaristen Jerry Garcia, brukte MC-2300 på scenen i mange år etter The Wall of Sound.
Det fortelles også en historie fra en konsert som fant sted i Finger Lakes utenfor New York i 1973. Der spilte The Band, Allman Brothers Band og Grateful Dead på Watkins Glen Summer Jam foran 600.000.
Det måtte flere høyttalertårn til for å få lyden ut til så mange, men det fantes ikke nok forsterkere til å drive alle høyttalerne. Festivalens lydetekniker Janet Furman, leide et helikopter og fløy til Binghamton og kjøpte fem ekstra forsterkere for 6000 dollar, som ble fløyet tilbake i helikopteret. Som da hadde så mye overlast at det såvidt unngikk å sneie de høyeste bygningene på veien.
Etter bandets turne i 1974 ble Wall of Sound-riggen plukket ned for siste gang, og senere erstattet med et mer praktisk anlegg.
Kilder: Wikipedia, The Vice, McIntosh.