Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Kvadrofoni: surroundlydens forløper

Kvadrofonisk lyd, introdusert på tidlig 70-tall, var forløperen til hva vi i dag kaller surround, eller kringlyd. Men formatet tok aldri av.

Skrevet av / 01.10.12 - 12:03
Kvadrofoni: surroundlydens forløper

Surroundlyd er ingen ny tanke. Ideen om å gjenskape et lydbilde med både bredde og dybde går helt tilbake til stereolyden ble født. Denne ideen manifesterte seg i form av kvadrofonisk lyd på 1970-tallet.

Utgivelser med kvadrofonisk lyd bar alltid denne logoen.

Kvadrofonisk lyd dreier seg om fire uavhengige lydkanaler med hver sin høyttaler plassert i hvert av rommets fire hjørner. I dag vil vi kalle dette 4.0 surround.

Kvadrofonilyd ble introdusert av RCA Records i april 1970, da i form av Quad-8 eller Quadrophonic 8-Track Tape (senere forkortet som Q8). Quad, som konseptet ble kalt på folkemunne, holdt seg ikke bare til 8-Track, men ble senere også tilgjengelig på LP-plater og spolebånd, og ble også eksperimentert med i kringkasting.

Ingen standard
Ettersom LP-mediet var det mest kommersielle musikkmediet, var kvadrofonilydens suksess avhengig av å kunne implementeres i dette formatet. Dette var en svært teknisk affære, og det ble eksperimentert med flere varianter. Noen produsenter satset på en diskret gjengivelse av de fire kanalene, hvilket krevde en helt egen pickup til platespilleren. Andre gikk for Peter Scheibers matrisebaserte gjengivelse, med de fire kanalene slått sammen til to, for så å bli dekodet tilbake i andre enden (forløperen til Dolby Surround).

JVC 4MD-20X var blant de mest populære pickupene for diskrete kvadrofoniplater.

Ingen vinnere
Kvadrofoni-racet var en formatkrig uten vinnere. Avspillingsutstyret var svært kostbart, og når det ikke var kompatibelt med alle innspillinger, ble forbrukerne sittende på gjerdet. Til noen plater måtte du ha en Sansui-platespiller for å få kvadrofonisk lyd, andre innspillinger krevde en fra JVC, og så videre. Felles for alle platene var at folk kunne bruke sin gamle platespiller og nyte alle kvadrofoniplater i vanlig stereo. Noe nesten alle gjorde, hvilket punkterte hele formatkrigen.

Matrisebaserte kvadrofoniformater var det flere av. Denne 4-kanals receiveren fra Sansui var blant få som dekodet de fleste.

Det ble også laget kvadrofoniske spolebåndopptakere, uten at disse klarte å skape noe mer interesse rundt lydformatet.

Kvadrofonisk radio
På 70-tallet ble det også gjort eksperimenter med kvadrofonisk radiokringkasting (som for eksempel med en Cliff Richard-konsert på BBC). Det tok aldri av. En av de lengstlevende kvadrofoniske radiostasjonene var Quad 102 ½ i Sarasota, Florida. Gjennom mesteparten av 70-tallet sendte stasjonen et kvadrofonisignal fordelt på to radiofrekvenser med hvert sitt stereosignal. Folk trengte to vanlige radioreceivere. Disse ble stilt inn på hver sin frekvens for å spille alle de fire kanalene samtidig.

Peter Scheiber har æren for matrisebasert kvadrofoni, som ble basis for utviklingen av Dolby Surround.

Juridisk tvist
Kvadrofoni gikk dukken før 70-tallet var omme, men formatet Dolby Surround som oppsto like etterpå, bærer mye av det samme prinsippet. Faktisk sloss matrisekvadrofoniens far Peter Scheiber mot Dolby i retten fra 1983 og helt frem til 2002, fordi han mente at Dolby hadde stjålet konseptet. Den siste anken ble avvist av høyesterett i 2002, men Scheiber fikk likevel en Emmy-pris i 2003 for sin ”enestående prestasjon innen teknologisk utvikling”, med prisen for Development of Surround Sound for Television – som han måtte dele med Dolby og Fosgate.

Dekoderen til Peter Scheiber, mannen bak matrisebasert kvadrofoni.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home

LB+

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde

LB+ Home

Tilgang til ALT innhold på L&B Home

49,- / for 30 dager
119,- / mnd
65,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.

Streamer og strømmeforsterkere fra Arcam

Heftig mono-toppmodell fra Mola Mola

Dansk debut det svinger av

Nå har de laget en DAC

Ultra-streamer fra Wiim

Concorde er tilbake

Denne så vi ikke komme

Denne har du neppe sett før

Polsk hi-fi er en greie

Spesialmodell i Lamborghini-farger

NAD-integrert lover kvalitetslyd til budsjettpris

FiiO slipper flere produkter

Scroll to Top