Nyhet

Historisk økning i salget i 2020

Eksplosiv vekst for elektronikk til hjemmekontor.
forfatter

Det ble et veldig godt år for elektronikkbransjen, som ble en av vekstvinnerne i corona-året 2020.

Omsetningen økte med hele 18 prosent, til 42,3 milliarder kroner, og det er to kategorier som stikker av med den største veksten.

Vinneren er produkter til hjemmekontor, med en firedobling i omsetning, hvor webkameraer økte med vanvittige 500 prosent, PC-skjermer med 60 prosent, og bærbare PC-er økte med 20 prosent til 344.000 solgte enheter.

Solid vekst for lyd & bilde

– Koronaåret 2020 har sett nordmenn investere i utstyr til hjemmekontoret, TV og spillprodukter er også populære. Også produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.

Samtidig øker også salget av lyd & bilde-produkter med 26 prosent, selv om kamera og videosalget fortsetter å falle.

Faller gjør også salget av mobiltelefoner og nettbrett, om enn med moderate 1,4 prosent, mens wearables som trenings- og smartklokker øker med 3,6 prosent.

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene og tradisjonelle klokkemerker lanserer også smarte modeller, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Annonse

Fortsatt vekst for tv-salget

Interessen for tv-er under 50 tommer fortsetter å falle, men større tv-er spesielt fra 65 tommer og større, øker mye. Salget totalt økte med 18 prosent til 430.000 tv-er, og verdien med 15 prosent.

Det skyldes at nordmenn foretrekker større tv-er i premiumsegmentet, og veksten er faktisk størst i 70-75-tommers segmentet, hvor omsetingen har doblet seg til 8 prosent. Legger man til tv-er over 76 tommer, utgjør store tv-er for første gang 10 prosent av markedet.

Andre tall fra 2020-omsetningen:

  • Omsetningen av lyd og bilde inkl. foto, endte på 8,6 mrd
  • PC, gaming, smarthjem og hjemmekontor økte til 7,5 mrd
  • Mobil og nettbrett falt til 11,6 mrd
  • Wearables økte til 2,2 mrd
  • Gaming alene økte med 50 prosent
  • 5G-mobiler utgjør 20 prosent av salget
  • 77 prosent har en eller flere strømmetjenester:
  • Netflix andel er 59 prosent
  • HBO Nordic har 27 prosent
  • Disney+ har tatt 21 prosent av markedet, men ligger bak Viaplay (23) og TV2Sumo (22)
  • Hodetelefonsalget øker med 3 prosent, størst vekst for trådløs in-ear
  • Bluetooth-høyttalere faller 13 prosent
  • Kameraomsetningen faller 22 prosent i volum, 13 prosent i verdi
  • Omsetningen av bildeprodukter øker 16 prosent til 435 mill:
  • 35 millioner bilder, 300.000 fotobøker, 370.000 kalendere og 4,5 mill. postkort.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: