Nyhet

Økning i bruk av smarthøyttalere

Når flere er hjemme, øker bruken av smarthøyttalere. Over 50 prosent av unge amerikanske voksne rapporterer økt musikklytting.
Kygo_B9/800 smarthøyttalere
forfatter

Koronavirus-utbruddet, som fører til sykdommen COVID-19, har parkert flere hjemme i husene sine. Dette merker ikke minst amerikanerne, som nå rapporterer om kraftig økning i bruk av sine smarthøyttalere.

Googles minste gjør underverker. Noen ganger. Bare et nytt navn og noen små detaljer skiller den nye Nest Mini fra sin forgjenger.

I følge en rapport fra National Public Media har 77 prosent av amerikanske voksne rapportert endringer i sine rutiner.

Økt bruk av stemmetjenester

Blant annet noterer vi oss at 52 prosent av brukerne av digitale assistenter som Apple Siri og Google Assistant sier de bruker stemmeteknologi «flere ganger om dagen», eller «nesten hver dag». Dette mot tidligere 46 prosent.

35 prosent sier de lytter mer til nyheter og oppdateringer nå enn tidligere, og aldersgruppen 18-34 øker mest. Her er det 50 prosent av brukerne som rapporterer om økt bruk.

Test: B&O Beosound Balance – Sjokkerende god smarthøyttaler

Mer musikklytting fra smarthøyttalere

Når det gjelder musikk, sier 36 prosent at de hører mer på musikk nå enn før virusutbruddet, og igjen er det 52 prosent av aldersgruppen 18-34 som sier det samme.

I tillegg konkluderer rapporten med at den totale tiden folk lytter til nyheter via smarthøyttalerne sine har økt i forhold til samme tid i fjor. Våren 2019 var det 30 prosent som mente de lyttet mer enn tre timer i uken, 40 prosent sa 1-3 timer, mens 30 prosent sa mindre enn en time.

Samme kvartalet i 2020 har tallene økt til 32% (3+ timer), 43% (1-3 timer) og 25% (under 1 time).

Blant eiere av smarthøyttalere med hjemmekontor, konsumeres naturligvis nyheter i høyere grad, men derimot spør man ikke like mye etter værtjenester, tid eller andre oppdateringer.

Blant de som jobber hjemmefra, sa 65 prosent at de bruker smarthøyttaleren til nyheter, mens 62 prosent av alle smarthøyttalereiere hevdet det samme.

Voksne i karantene har dessuten generelt rapportert en økning i ønske om flere smarthøyttalere i huset. Våren 2019 var det 47 prosent som sa de vurderte å kjøpe ungene en egen smarthøyttaler. Nå er tallet 71 prosent.

Undersøkelsen er gjort blant amerikanere. Markedet her er ikke likt, men det vil være naturlig å anta at vi vil kunne se noe av de samme trendene her hjemme.

Kilde: techcrunch.com

(Artikkelbilde: Lanseringen av smarthøyttaleren Kygo B9/800. Foto: Kygo)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.