Økning i bruk av smarthøyttalere

Når flere er hjemme, øker bruken av smarthøyttalere. Over 50 prosent av unge amerikanske voksne rapporterer økt musikklytting.
Kygo_B9/800 smarthøyttalere
Annonse
Annonse
forfatter

Koronavirus-utbruddet, som fører til sykdommen COVID-19, har parkert flere hjemme i husene sine. Dette merker ikke minst amerikanerne, som nå rapporterer om kraftig økning i bruk av sine smarthøyttalere.

Les også
Googles minste gjør underverker. Noen ganger. Bare et nytt navn og noen små detaljer skiller den nye Nest Mini fra sin forgjenger.

I følge en rapport fra National Public Media har 77 prosent av amerikanske voksne rapportert endringer i sine rutiner.

Økt bruk av stemmetjenester

Blant annet noterer vi oss at 52 prosent av brukerne av digitale assistenter som Apple Siri og Google Assistant sier de bruker stemmeteknologi «flere ganger om dagen», eller «nesten hver dag». Dette mot tidligere 46 prosent.

35 prosent sier de lytter mer til nyheter og oppdateringer nå enn tidligere, og aldersgruppen 18-34 øker mest. Her er det 50 prosent av brukerne som rapporterer om økt bruk.

Test: B&O Beosound Balance – Sjokkerende god smarthøyttaler

Mer musikklytting fra smarthøyttalere

Når det gjelder musikk, sier 36 prosent at de hører mer på musikk nå enn før virusutbruddet, og igjen er det 52 prosent av aldersgruppen 18-34 som sier det samme.

I tillegg konkluderer rapporten med at den totale tiden folk lytter til nyheter via smarthøyttalerne sine har økt i forhold til samme tid i fjor. Våren 2019 var det 30 prosent som mente de lyttet mer enn tre timer i uken, 40 prosent sa 1-3 timer, mens 30 prosent sa mindre enn en time.

Samme kvartalet i 2020 har tallene økt til 32% (3+ timer), 43% (1-3 timer) og 25% (under 1 time).

Blant eiere av smarthøyttalere med hjemmekontor, konsumeres naturligvis nyheter i høyere grad, men derimot spør man ikke like mye etter værtjenester, tid eller andre oppdateringer.

Blant de som jobber hjemmefra, sa 65 prosent at de bruker smarthøyttaleren til nyheter, mens 62 prosent av alle smarthøyttalereiere hevdet det samme.

Voksne i karantene har dessuten generelt rapportert en økning i ønske om flere smarthøyttalere i huset. Våren 2019 var det 47 prosent som sa de vurderte å kjøpe ungene en egen smarthøyttaler. Nå er tallet 71 prosent.

Undersøkelsen er gjort blant amerikanere. Markedet her er ikke likt, men det vil være naturlig å anta at vi vil kunne se noe av de samme trendene her hjemme.

Kilde: techcrunch.com

(Artikkelbilde: Lanseringen av smarthøyttaleren Kygo B9/800. Foto: Kygo)

/registrer deg for å lese denne artikkelen gratis

Vennligst bekreft før registrering

Jeg godtar Lyd & Bildes vilkår og betingelser. Jeg ønsker å motta nyhetsbrev og informasjon. Dette kommer kun noen få ganger i måneden. Du kan melde deg av når som helst.

eller registrer med e-post

Glemt ditt passord? Tast inn din e-post og du vil motta en link hvor du kan lage nytt passord.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Les også

Geneva er tilbake med en gnistrende stereohøyttaler i et stilrent retrokabinett.
JBL 4349 er ikke som andre høyttalere. De er mye, mye fetere!
Slanke høyttalere med voksen bass er ikke lett å finne, med mindre de heter PMC.
Med en av disse lydplankene blir det garantert en god jul.
Bitteliten sub med uante krefter.
Så mye lyd som mulig fra små kabinetter
Samsung har fornyet sine flaggskip. Nå endelig med romkorreksjon – og Airplay 2.
Dårlig batteri på Sonos Move? Nå kan du skifte det selv.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Øretelefonene Nova H1 er laget for kvinner og andre som liker å pynte seg med øredobber.
Bitteliten sub med uante krefter.
En av tidenes mest populære Netflix-filmer får snart sin oppfølger (-e?).
De to kinesiske mobilprodusentene vil utvikle produkter i fellesskap fremover.
Nye smart-låser som du kan snakke til - og som kan snakke med dine andre smart-enheter.
Nå kan du glede deg til mer pomp, prakt, intriger - og sex - blant fiffen fra 1800-tallet.
Reporter-utgave med kevlar
Nok engang flyttes premieren på den 25. James Bond-filmen.
Med enda en global strømmeaktør på det nordiske markedet tiltar kampen om strømmeabonnentene.
Strømmeforsterker som kan alt man ber om, og litt til.
Får økt rekkevidde og bedre plass
Skoda Enyaq iV har ankommet Norge, hvor 25 biler skal turnere rundt hos forhandlere frem til slutten av februar. Løp og se den!