Nærteknologi

Det kan være for tidlig å stemple Google Glass en fiasko.
forfatter

Det er ikke måte på hvor hypet Googles teknologibrille ble, da den først ble annonsert i april 2012. En brille som ga utvidet informasjon om omgivelsene, direkte på øyet. Alle ville ha den. I hvert fall trodde de at de ville ha den. Men da brillen omsider ble tilgjengelig til allmennheten i mai 2014, døde interessen. Om det var prisen på rundt 10.000 kroner som var problemet, at brillen ble bannlyst på mange offentlige steder grunnet bekymring rundt privatliv (den hadde innebygd foto- og videokamera, i tillegg til internettilkobling), eller om den rett og slett så for nerdete ut, er ikke godt å si. Det eneste som er sikkert, er at Google i januar år trakk prototypebrillen fra markedet med meldingen om at den nå var klar for å ”uteksaminere” seg fra det eksperimentelle stadiet, og siden har ingen hørt noe.

Alle har gått ut ifra at Google Glass-prosjektet er skrinlagt. Men da må vi tro om igjen, for Glass-prosjektet har i stedet blitt utskilt til sin helt egen avdeling, under Tony Fadell. Som hadde en av hovedrollene i utviklingen av Apples to største suksesshistorier – nemlig iPod og iPhone.

– Jeg husker hvordan det var da vi lagde iPod og iPhone. Jeg tror dette kan bli like viktig, men det kommer til å ta tid å gjøre riktig, sa Tony Fadell i et intervju med BBC tidligere i sommer.

Når sjefsutvikleren av iPod og iPhone sier at han tror på Google Glass, bør vi kanskje høre etter. Han bedyrer dessuten at han ikke fikk slengt prosjektet i fanget, men tilbød seg å videreutvikle brillen, fordi han hadde trua.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.