Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Er din Mac-skjerm ødelagt?

Da er det hjelp å få.

Skrevet av / 19.10.15 - 15:31
Er din Mac-skjerm ødelagt?

Har du kjøpt en dyr MacBook Pro fra Apple bare for å oppleve at din såkalte Retina-skjerm etter litt tid blir fylt med større eller mindre flekker? Da er du langt fra alene. Faktisk er det så mange brukere som opplever problemet, at det har fått sitt eget navn – Staingate!

staingate.org, som er opprettet av ufornøyde MacBook-kunder, kan man se tallrike bilder av skjermer som er rammet av de mystiske flekkene. Se galleriet under for eksempler på rammede MacBook-skjermer.

6-990x505 12-990x505 13-990x505
<
>

Flakkene kan både oppstå langs skjermkanten og på midten av skjermen, men selv om det er forskjell på flekkenes plassering og størrelse, er årsaken den samme: Det anti-reflekterende belegget på skjermen blir ripet opp eller faller av.

Det er ikke et nytt problem. Faktisk har det i følge Macrumors.com vært kjent i hvert fall siden august 2013, hvor de første klagene begynte å dukke opp på ulike brukerfora, og det er MacBook Pro-er fra midten av 2012 frem til modeller fra midten av 2014 som er berørt.

Hittil har det vært komplisert eller helt umulig å få hjelp fra Apple, med mindre problemet dukket opp i løpet av MacBook-ens garantiperiode – eller den 3-årige dekningsperioden hvis man har investert i forlenget garanti via Apple Care – men nå har Apple snudd og tilbyr hjelp til alle flekkberørte brukere, uansett om garantien på deres MacBook har utløpt eller ikke. Det skriver Macrumors.com.

Den amerikanske Apple-bloggen siterer en intern melding fra Apple om et såkalt Quality Program, som skal håndtere det vidstrakte problemet. Meldingen er at hvis kunden har en MacBook eller en MacBook Pro med skadd skjerm, så skal skjermen skiftes ut gratis opp til tre år etter kjøpsdatoen. Eller opp til et år etter den 16. oktober 2015, avhengig av hvilken periode som er den lengste.

Vi har spurt Apple om dette kvalitetsprogrammet også gjelder i Skandinavia. Og om hvordan man skal forholde seg, hvis man har en MacBook med skadd skjerm, men har kjøpt maskinen hos en tredjepartsforhandler.

Vi har ennå ikke mottatt noe svar fra Apple, men vi går ut ifra at Apples kvalitetsprogram vedrørende denne feilen også vil gjelde for skandinaviske kunder.

Vi oppdaterer denne artikelen med Apples offisielle standpunkt, så snart vi hører tilbake fra Apple.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Lyd & Bilde
Scroll to Top