True Detective 2 tar form

Skaperen bak den kritikerroste TV-serien True Detective, Nic Pizzolatto, gir faen i forventningene til andresesongen.

I 15. august-utgaven av Hollywood Reporter snakker suksessforfatteren (den tidligere bartenderen) ut. Før True Detective var to episoder av The Killing det eneste han hadde på CV-en. I True Detective var han manusforfatter på samtlige episoder samt produsent. Den nyskapende HBO-serien, med Matthew McConaughey og Woody Harrelson i hovedrollene, satte en ny standard for krim. Her tok man seg god tid, bygget opp plottet og karakterene og hadde lange dialoger, med sterke psykologiske undertoner. I tillegg til et særdeles gripende, mørkt og spennende plott fikk vi skuespill i verdensklasse av McConaughey og Harrelson i det de trålte Louisiana på langs og tvers i seriemorderjakten. Dog var det allerede før innspillingen startet klart at serien skulle ha nye hovedroller hver sesong.

Pizzolatto tar de store forventningene med knusende ro, og sier at han skal lage serien akkurat slik han ønsker den, som han uttaler: «I don’t think you can create effectively toward expectation. I’m not in the service business». Han har tidligere avslørt at andresesongen vil handle om sterke kvinner, flere slemme menn og en hemmelig (okkult?) historie rundt kollektivtransportsystemet i California – nok en gang med en mordgåte som bakteppe.

Nå kan Pizzolatto avsløre at det kun blir tre sesonger, og at andresesongen vil ha forskjellige regissører (i motsetning til førstesesong der alle episodene ble regissert av Fukunaga); i tillegg kommer Scott Lasser inn som medskribent. Flere regissører skal visstnok få mer fortgang i produksjonen – i tillegg går det rykter om store motsetninger mellom Pizzolatto og regissøren av første sesong.

Han avslører at andresesongen vil ha tre hovedroller, hvorav tre av dem er politi og en av dem kvinne. Collin Farrell er den eneste som per dags dato faktisk er bekreftet, i tillegg svirrer det (mer eller mindre godt kvalifiserte) rykter om at Vince Vaughn (!) og Elisabeth Moss skal få ledende roller. Vi gleder oss storveis til andresesongen, og den har virkelig mye å leve opp til; førstesesongen er nominert til hele 12 Emmy-priser.