Kinopremierer flyttes til Viaplay

Korona-stengte kinoer skaper unntakstilstand.

Tidligere i mars ble det kjent at den nyeste James Bond-filmen, No Time to Die, fikk utsatt aprilpremieren til høsten på grunn av koronautbruddet. Nå som alle kinoer har stengt tyr filmselskapene til kreative og nyskapende grep for å nå sitt filmhungrige publikum.

James Bond slått ut av Corona! Det er godt mulig Blofeld ikke makter å ta livet av 007, men virus er han såvisst ikke immun mot...

Kinoer i hele Norden har blitt tvunget til å stenge dørene på grunn av koronaviruset, noe som medfører at en rekke filmer som skulle hatt kinobesøk i mars ikke blir sett. Nå har NBC Universal tatt en historisk avgjørelse ved å gjøre to kinoaktuelle filmer tilgjengelig som leiefilmer på Viaplay. Vanligvis får nye filmer fire måneder med eksklusiv visning på kino før de beveger seg over til leie- og kjøpefilmmarkedet.

THE INVISIBLE MAN Invisible Man (2020) THE INVISIBLE MAN The Invisible Man (2020) EMMA. Emma_2 Emma_1
<
>
The Invisible Man (Foto: Universal)

Fra fredag 20. mars vil filmene Emma og The Invisible Man kunne leies digitalt for 189,- på Viaplay. Begge filmene var satt opp med skandinavisk kinopremiere i mars i år.

«Det vi nå gjør er helt unikt, og det er fantastisk at NBC Universal velger å slippe disse filmene tidlig på Viaplay. Vi tester upløyd mark når vi bryter med det tradisjonsrike visningsvinduet som tilhører kinoene for å gi alle der hjemme mulighet til å kunne se filmer de hadde planlagt å se på kino sammen», uttaler Chief Content Officer i NENT Group, Filippa Wallestam i dagens pressemelding.

Emma er en britisk romantisk dramafilm basert på Jane Austens roman Emma fra 1816. Filmen skulle hatt kinopremiere den 13. mars, dagen etter at det ble annonsert at norske kinoer ble stengt i minst to uker.

The Invisible Man er en skrekkfilm i moderne drakt basert på H.G. Wells roman fra 1897 med samme navn.