I Am Legend

Will ”Fresh Prince” Smith har gått fra å være en middelmådig såpeseriekomiker til noe tilnærmet karakterskuespiller, som vi bl.a. fikk se i Ali og fjorårets Jakten på lykke. Sci-fi romanen I Am Legend til Richard Matheson har hatt en lang og broget vei til lerretet, bl.a. var Arnold Schwarzenegger på et tidspunkt tiltenkt hovedrollen, og en rekke regissører, deriblant Ridley Scott, har vært linket til prosjektet.

At mange har vært interessert i å filmatisere romanen har vi stor forståelse for, for plottet er intet annet enn fabelaktig fascinerende: En altomfattende pandemi har utslettet alle (?) mennesker på Jorden, eneste overlevende er Will Smith og en gjeng med muterte ”supermennesker” som ikke lenger tåler dagslys.

Mutters alene, bortsett fra bikkja, er han dømt til å traske gatelangs i et øde New York på jakt etter tegn på liv. Bortsett fra søk etter livstegn går hverdagen med på å fange disse muterte jævlene i forsknings øymed, Smith jobber med vaksine må skjønne. Første halvdel av filmen er fascinerende, imponerende og spennende, og Smith leverer varene.

Noe av dett vanskeligste en skuespiller kan bli stilt overfor er å spille mot ingen andre. Smith leverer en svært god rolletolkning av denne målrettede, til tider oppgitte, mannen. Scenografien er overveldende der han går på hjortejakt i overgrodde og øde kjente New York gater. Dessverre holder det ikke helt i mål. Når vi først stifter kontakt med de muterte er det i en svært så velregissert scene som sitrer av spenning.

Men slik det også er med spøkelser i den virkelige verden, de er skumlest med lyset av. Det hele ender opp i en grøt av en overmenneskelig dataanimert zombiefilm. Mutantene er svært lite realistiske og passer ikke inn i stemningen med resten av filmen. Absolutt en severdig film, men kunne vært så meget bedre. Fire svake stjerner!

Blu-ray-ens kvaliteter kommer til sin fulle rett på denne discen. Selv i de mørkeste scenene er bildet krystallklart og med perfekt fargemetning. Lydsporet (Dolby TrueHD) er intet annet enn herlig! Bonusmaterialet består av en rekke mini-dokumentarer som dekker det meste av produksjonen, en dokumentar om pandemier samt fire kortfilmer.

Release: 11. juni
Regi: Francis Lawrence
Med: Will Smith, Alice Braga, Dash Mihok