Funny Games (US)

Legg merke til at tittelen på filmen ender med et US fordi dette er en remake av den østerrikske versjon Haneke selv laget for ti år siden.

Nå er han altså blitt kommersiell og gjentar seg selv på amerikansk med Naomi Watts og Tim Roth som drar ut for å sommerferiere med sønnen. Det skal bli et mareritt som ingen ende vil ta.

Allerede første dag på det vakre og ytterst fredelige landstedet kommer to tilsynelatende søte og veloppdratte menn inn gjennom døren for å låne noe så uskyldig som egg. De er kledd i hvitt og har attpå til hvite hansker. Sommerhuset er hvitt, seilbåten er hvit, og det er ikke bare eggene som knuses, men resten av livene også. Det begynner med at de unge slår i hjel familiens hund med fars fineste golfkølle, og siden blir alt bare verre og verre uten at vi vil fortelle hvordan det går til slutt.

Originalen er en av de mest uhyggelige vi har sett, en ren studie i kald ondskap. Direkte vold er det her, men ikke i overdrevne mengder, regissør og manusforfatter behersker seg. Likevel er det altså en helt skrekkelig film man bør holde langt unna mindreårige, for det er liten tvil om hva som skjer. Vi stiller oss ganske skeptiske til den amerikanske utgaven, ikke bare fordi kopier alltid er dårligere enn originalen, men fordi denne versjonen virker mer usannsynlig.

Dessuten husker vi skuespillerne som bedre i den forrige versjonen. Tim Roth overbeviser oss aldri som den skadeskutte ektemannen. Nei, skal man ha den grusomme opplevelsen Funny Games, se heller originalen uten US bakpå. Fire stjerner til filmen. Intet ekstramateriell.

Pål Bang-Hansen

Release: 10. september
Regi: Michael Haneke