Fool’s Gold

For andre gang spiller storsjarmørene Matthew McConaughey og Kate Hudson sammen, og jo visst er dette lettvint og banalt, men like fullt en meget sjarmerende røverhistorie, betydelig bedre enn den irriterende How to Loose a Guy in 10 Days.

Tess (Hudson) vil skilles fra Finn (McConaughey), til tross for all den gode sexen har hun gått lei av bohemlivet uten penger og jakt etter 300 år gamle skipsvrak. Skjebnen bringer dem sammen på yachten til milliardæren Honeycutt (Donald Sutherland), som lar seg overtale til å finansiere skattejakten videre. Som konkurrent har de rapperen Big Bunny og hans klønete kumpaner. Her kopieres det uhemmet fra filmer som Into the Blue, National Treasure, Indiana Jones og til og med Bernard og Bianca! Det hele er, selvsagt, fullstendig usannsynlig og tøv og tull fra ende til annen, og etter halvannen time begynner bl.a. overspillet til McConaughey og de hjelpeløse skurkene å tøye på tålmodigheten, men det balanseres fint av en god Hudson. Så visst intet cineastisk mesterverk, men flortynn popcornunderholdning som holder mål en sen høstkveld med en iskald Aass pils og fruen på armen, og vel så det; dog burde den komme med en advarsel: ”Legg fra deg hjernen før du ser denne filmen!”
Det karibiske landskapet innbyr virkelig til vakre bilder og kommer her til sin fulle rett i herlig HD-kvalitet. Lydsporet (DD 5.1) er også meget bra. Bonusmaterialet er tynt og kort, kun en knapp timinutters ”bakomfilm”, samt noen utelatte scener. Savner fakta om den virkelige historien filmen er (vagt) basert på!

Release: 1. oktober
Regi: Andy Tennant
Med: Kate Hudson, Matthew McConaughey, Donald Sutherland, Ray Winstone