Årets film

En ekte auteur med en triumf av en film som allerede står som en moderne klassiker.

Amour

Georges (Trintignant) og Anne (Riva) er et gammelt ektepar i 80-årene som bor sammen i en stor leilighet i Paris. Begge er høyt utdannede og pensjonerte musikklærere med felles respekt og kjærlighet for hverandre. Når Anne blir rammet av slag bestemmer Georges seg for å pleie henne hjemme, noe som blir en stor utfordring for dem begge og det livet som de har bygd opp over mange år.

Amour er et klassisk kammerspill hvor omtrent hele handlingen foregår i leiligheten med så og si bare to skuespillere. Jean-Louis Trintignant og Emmanuelle Riva imponerer stort og det er utrolig at ikke sistnevnte vant Oscar for beste kvinnelige skuespillerinne. Ellers er alt med filmen ren perfeksjon: Manuset og regien til Haneke, utsøkt foto av Darius Kondji og førsteklasses produksjonsdesign. Amour vant også Oscar og Golden Globe for beste fremmedspråklige film, og har sanket over førti andre internasjonale priser. Sjelden har livet og kjærligheten blitt beskrevet så sterkt og vakkert uten spor av sentimentalitet og melodramatiske effekter. Seks skinnende stjerner!

På Blu-ray imponerer også Amour. Selv om ekstramateriellet kun består av en liten halvtimes bakomfilm, så er den veldig flott! Lyden er det lite eller ingenting å utsette på, og bildet er rett og slett særdeles bra!