Foretrekker leiefilm i HD

Hele 80 prosent velger filmer i HD, selv om det koster mer enn vanlig kvalitet, viser klikkefilm-salget til Get.

Pressemelding 15. juni 2012: 

– Vi ser at hele 80 prosent av våre kunder velger å betale ekstra for å få filmen i HD, sier informasjonsdirektør Øyvind Husby.

Get har i flere år tilbudt filmer i HD-kvalitet i sitt klikkefilm-tilbud. Nå viser salgsstatistikken fra det siste året at den generelle betalingsviljen for filmer i HD-kvalitet er stor. Get legger ut stadig flere filmtitler både i HD- og standardkvalitet. Selv om HD-filmene koster 10 kroner mer, velger nå det store flertallet å betale mer for å få se filmen i HD.

– Tallene viser tydelig at HD er høyt verdsatt, og at det er i ferd med å bli den nye filmstandarden kundene ønsker å se alle filmer i, sier Husby.

Den mest populære HD-filmen i 2011 var Pirates of the Caribbean: On stranger Tides, hvor hele 98 prosent av seerne valgte å leie HD-versjonen. 95 prosent valgte HD-versjonen av Red og 90 prosent ville ha høydefinisjonsversjonen av «Sykt lykkelig». Den mest solgte filmen i Get filmleie i 2011 var «Hodejegerne». Her valgte 87 prosent HD-versjonen.

– Inntrykket vårt har tidligere vært at det er mest interessant med HD på de store, dyre produksjonene med spektakulære spesialeffekter, som «Pirates».  «Sykt lykkelig» beviser at HD-ønsket ikke er så genreavhengig lenger men har blitt en ny kvalitetsstandard kundene ønsker på alt de ser, sier Husby.

Laber interesse for 3D

Get har også siden i fjor tilbudt filmer i 3D, men her er interessen foreløpig laber.

– Get sin TV-plattform har lenge vært klargjort for 3D-sendinger og blant Gets over 3 500 filmtitler finnes også enkelte i 3D. Foreløpig er imidlertid salg av 3D filmer begrenset på grunn av liten tilgang på innhold samt begrenset utbredelse av 3D TVer i norske hjem. Vi forventer imidlertid at 3D interessen vil øke når stadig mer innhold blir tilgjengelig. Nordmenn er svært langt fremme i å ta i bruk ny teknologi, og Get vil være tidlig ute for å støtte opp om de nye trendene og teknologiene i markedet, sier Husby.

Les videre
Exit mobile version