Foretrekker leiefilm i HD

Hele 80 prosent velger filmer i HD, selv om det koster mer enn vanlig kvalitet, viser klikkefilm-salget til Get.

Pressemelding 15. juni 2012: 

– Vi ser at hele 80 prosent av våre kunder velger å betale ekstra for å få filmen i HD, sier informasjonsdirektør Øyvind Husby.

Get har i flere år tilbudt filmer i HD-kvalitet i sitt klikkefilm-tilbud. Nå viser salgsstatistikken fra det siste året at den generelle betalingsviljen for filmer i HD-kvalitet er stor. Get legger ut stadig flere filmtitler både i HD- og standardkvalitet. Selv om HD-filmene koster 10 kroner mer, velger nå det store flertallet å betale mer for å få se filmen i HD.

– Tallene viser tydelig at HD er høyt verdsatt, og at det er i ferd med å bli den nye filmstandarden kundene ønsker å se alle filmer i, sier Husby.

Den mest populære HD-filmen i 2011 var Pirates of the Caribbean: On stranger Tides, hvor hele 98 prosent av seerne valgte å leie HD-versjonen. 95 prosent valgte HD-versjonen av Red og 90 prosent ville ha høydefinisjonsversjonen av «Sykt lykkelig». Den mest solgte filmen i Get filmleie i 2011 var «Hodejegerne». Her valgte 87 prosent HD-versjonen.

– Inntrykket vårt har tidligere vært at det er mest interessant med HD på de store, dyre produksjonene med spektakulære spesialeffekter, som «Pirates».  «Sykt lykkelig» beviser at HD-ønsket ikke er så genreavhengig lenger men har blitt en ny kvalitetsstandard kundene ønsker på alt de ser, sier Husby.

Laber interesse for 3D

Get har også siden i fjor tilbudt filmer i 3D, men her er interessen foreløpig laber.

– Get sin TV-plattform har lenge vært klargjort for 3D-sendinger og blant Gets over 3 500 filmtitler finnes også enkelte i 3D. Foreløpig er imidlertid salg av 3D filmer begrenset på grunn av liten tilgang på innhold samt begrenset utbredelse av 3D TVer i norske hjem. Vi forventer imidlertid at 3D interessen vil øke når stadig mer innhold blir tilgjengelig. Nordmenn er svært langt fremme i å ta i bruk ny teknologi, og Get vil være tidlig ute for å støtte opp om de nye trendene og teknologiene i markedet, sier Husby.

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.
1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Les også

Støtte for opptil 11.2 kanaler i kompakte kabinetter.
Hey, Google, nå kjører vi!
Den søteste elbilen blir mer praktisk.
Vi fikk se en rekke nye kraftige smarttelefoner, da Huawei i dag holdt virtuell pressekonferanse.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Prisgunstig fotoskriver for entusiaster.
De helt trådløse øreproppene Oppo Enco X har aktiv støyreduksjon. Lyden er det Dynaudio som står for.
Suksessforfatter Jo Nesbø slår pjaltene sammen med HBO for et kommende serieprosjekt.
Lekkede bilder viser kommende Galaxy S-modeller for første gang.
Gamle planer er funnet frem av skuffen og blir nå støvet av i en teaser på Twitter.
Ratched er en av Netflix' største suksesser noensinne.
Tidal gjør som Spotify: Med Tidal Connect blir det enklere å strømme musikken til kompatible høyttalere.
Standarden for fotoredigering, Photoshop, blir smartere med kunstig intelligens.
Med kun få dager igjen til sesongpremieren har Disney sluppet en ny teaser-trailer!
Denne uken kan du som abonnent spørre redaksjonen om hva du vil innen hodetelefoner. Vi svarer live!
Philips slipper 17 og 24 tommers dataskjerm med pekefunksjon. Den største 242B9TL har Full HD-oppløsning.
Når du gjerne skulle sett forskjellen på en elg og en hjort, trenger du en kikkert med zoom.