TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 - Delta her!

Nyhet

Stiftelsen Elektronikkbransjen: Fall i elektronikksalget første halvår

TV-salget fortsetter å falle, kjempevekst for foto.

Av / 25.08.22 - 11:59
Stiftelsen Elektronikkbransjen: Fall i elektronikksalget første halvår

I følge tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, fortsetter TV-salget å falle i første halvår 2022. Både i volum og verdi, og sammen med blant annet et katastrofalt fall i salget av småelektrisk, bidrar det til en nedgang på minus 6 prosent så langt i 2022.

Det er sammenlignet med samme periode i 2022, men sammenligner man med det siste halvåret før pandemien, er totalsalget første halvår opp 6 prosent.

– 2020 og 2021 viste salgstall vi aldri har sett før i bransjen, så at verdien av forbrukerelektronikk-salget i første halvår faller med seks prosent er å vente, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

JR
Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Lasse Svendsen

Ned for hjemmekontor – opp for PC-er

Ikke overraskende faller også salget av elektronikk til hjemmekontoret. De to siste årene har etterspørselen etter webkamera, mus, tastatur, eksterne skjermer og høyttalere vært så stor, at produktene til stadighet har vært utsolgt. Men nå ser man et omsetningsfall på 15 prosent, men salget av PC-er har fortsatt veksten med en fremgang på hele 16 prosent.

Mobilsalget snur

Tallene fra Elektronikkbransjen viser en etterlengtet oppgang i salget av mobil, med sju prosent. Samtidig beholder nordmenn mobilen lengre enn før, og når har brukstiden passert to år.

Annonse

– De siste årene har de store produsentene kommet med stadig mer avanserte og dyrere toppmodeller, og nordmenn liker å handle på øverste hylle, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det gjør at vi til tross for veksten i første halvår beholder mobilene våre stadig lengre. 60 prosent av nordmenn sier de nå beholder mobilen i over to år, og av disse er det 30 prosent som ikke har byttet telefon på nesten fire år.

– Mobilen er blitt kjernen i manges digitale liv, her har man bildene sine, kommunikasjon med venner, tilgang til offentlige og private tjenester og mer, det bidrar nok til at mange velger å vente med å bytte, sier Ottemo.

Salget av nettbrett faller med 16 prosent, i følge halvårstallene fra Elektronikkbransjen.

MO
Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Lasse Svendsen

Stadig større TV-er

Nordmenn kjøpte flere tv-er under pandemien, men allerede siste halvår 2021 viste et fall i salget av tv-er, som har fortsatt i 2022. Antallet solgt tv-er falt 11 prosent, og 15 prosent i verdi, men samtidig kjøper nordmenn stadig større tv-er

– 66 tommer og større står nå for over 18 prosent av markedet, mot 14 prosent i fjor, sier Ottemo.

Størrelsene mellom 50-55 tommer utgjør 38 prosent av solgte tv-er, 56-65 tommer 25 prosent, og begge segmentene faller altså sammenlignet med størrelser over 66 tommer.

Nordmenn elsker dyre hodetelefoner

Selv med et fall på åtte prosent for antall solgte hodetelefoner, ligger antallet på høye 880.000 eksemplarer, og prisklassen mellom 1000 og 3000 kroner, utgjør hele 41 prosent av totalsalget.

Smartarmbånd og smartklokker faller i 2022 med en nedgang på massive 29 prosent for smartarmbånd, og 18 prosent for smartklokker. Som for første gang omsetter for mer enn smartarmbåndene.

– Det ble solgt rundt 560.000 smartklokker og 480.000 smarte armbånd så langt i år. Det er et kraftig fall målt mot fjoråret, men ser vi tilbake på normalåret 2019 så er det en stor økning. Særlig er smartklokkene nå gått forbi de enklere armbåndene i popularitet.

– Klokker og armbånd som måler fysisk aktivitet har vært populære produkter blant nordmenn lenge, og med mye hjemmesitting under koronaen var det mange som ønsket hjelp til å holde aktivitetsnivået oppe. Nå er salget tilbake til mer normalt nivå, sier Ottemo.

Elsparkesykler vokser i popularitet

Elektriske sparkesykler er fremdeles populært, tross strengere reguleringer og flere regler for bruk av elsparkesykler. Hvis man regner inn elektriske sparkesykler, hoverboards, el-skateboard og enhjulinger, ender summen første halvår på 229.000 enheter.

Færre kjøkkenprodukter

Det er ikke bare småelektriske produkter som miksmastere og kaffemaskiner som faller i omsetning. Store hvitevarer som vask, kjøl, frys og komfyrer, faller med 7 prosent, men ser man bak tallene er det først og fremst kjøl, frys og vask og tørk som faller signifikant. Komfyrer har faktisk en vekst på fire prosent, men totaltallene dras ned av det store fallet for andre hvitevarer.

Kjempevekst for foto

Fotomarkedet har vært i fritt fall de siste årene, og salget av nye kameraer har falt dramatisk. Men i første halvår 2022, har den negative trenden snudd til det positive. Det er nesten så man tror at tallene er feil, når man ser at foto og videomarkedet øker med 32 prosent, og 13 prosent i verdi.

I følge Elektronikkbransjen, skyldes det en vekst i salget av ikke bare kameraer, men også tilbehør som objektiver, kikkerter (!) og annet tilbehør.

 

 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fire nye objektiver for Canon RF

Flaggskip med AI

Dette har de aldri gjort før

Prisgunstig kamera for nybegynnere

VR-objektiv for Apple Vision

Navigerer som en flaggermus

Proffvideo i lommeformat

Blodtrimmet videomaskin

Printer bildene fra mobilen din

Endelig Leica

Actionkamera med forbedret bildekvalitet

Fjerner alt uvesentlig

Lyd & Bilde