Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Omsetningstall 1. halvår 2021

11 prosent vekst, her er vinnerne og taperne.

Skrevet av / 26.08.21 - 11:24
Omsetningstall 1. halvår 2021

Elektronikkbransjen har hatt solid vekst første halvår 2021. Etter en eventyrlig vekst på 18 % i 2020 – hvor oppussing, hjemmekontor og hjemmeunderholdning bidro i stor grad til veksten, fortsetter veksten i 2021.

Takk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget fortsetter å vokse og selv om veksten avtok litt, er 11 % vekst første halvår 2021,  en betydelig økning i omsetning. Salget dras blant annet opp av en 6 % økning i salg av hvitevarer, og småelektrisk øker med så mye som 11 prosent (+3% i verdi).

Fall i tv-salget

TV-salget faller med 4,5 prosent, men øker 3 % i verdi fordi nordmenn kjøper større tv-er. 75-tommere utgjør nesten 13 prosent av markedet, og trenden er tydelig. Store tv-er selger best.

– De siste årene har de store produsentene kommet med stadig mer avanserte og dyrere toppmodeller, og nordmenn liker å handle på øverste hylle, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen Foto: Lasse Svendsen

Hodetelefoner nærmer seg millionen

Hodetelefoner og headsett endte på 960.000 enheter, og 16 prosent kjøper dyrere hodetelefoner over 3000 kr. Prisklassen mellom 1000 og 3000 kr øker mest, og utgjør nå 54 prosent av markedet.

Elsparkesykler vokser også kraftig, og første halvår doblet salget seg til 205.000 enheter.

På samme tid i fjor var salget rundt 100 000 enheter.

– Det er solgt rundt 205.000 av disse produktene hittil i år, da er det snakk om både de enklere produktene som hooverboards og el-skateboards, i tillegg til el-sparkesykler, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Flatt for mobiler – enorm vekst for smartklokker

Mobilsalget holder seg flatt, men øker med 9 % i verdi fordi flere kjøper de dyrere mobilene.

– De siste årene har de store produsentene kommet med stadig mer avanserte og dyrere toppmodeller, og nordmenn liker å handle på øverste hylle, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Samtidig øker salget av smartklokker voldsomt fra 360.000 til 680.000 enheter, og her snakker vi både om smartklokker og treningsarmbånd.

Fortsatt fall i kamerasalget

Da er det værre for kamerasalget, som fortsetter å falle – hele 28 % ned, men det går først og fremst ut over de enkleste kameraene som kompaktkameraer, mens de dyrere kameraene faktisk vokser. Hvertfall i verdi, hvor økningen verdien med 28 % gir en snittpris på 10700 kr for et kamera.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

DJI gir manuelle objektiver autofokus

Proffvideo på iPhone

Lyssterk og kompakt zoom

Først med 8K-video

Fleksibel monopod

Panasonic oppgraderer Lumix S5IIX

Fly drone med stikke og goggles

Lyssterk og lett 50mm

Superzoom som kan alt

Nye versjoner av en av våre favoritter

Verdens kuleste øyeblikkskamera?

Nikon Z9 får nye funksjoner

Lyd & Bilde
Scroll to Top