I går den 7. oktober smalt Tesla i bordet med to nye «billigutgaver» av sine populære Model 3 og Model Y. De nye standardversjonene starter på henholdsvis 36.990 og 39.990 dollar, ned fra 42.490 dollar og 44.990 dollar for de bakhjulsdrevne premiumvariantene.
Billigere betyr i dette tilfellet også enklere. Tesla har strippet bilene for en rekke funksjoner for å komme ned i pris. De nye amerikanske standardmodellene er vesentlig dårligere utstyrt enn de europeiske.
Hva har forsvunnet?
Innvendig er endringene ganske omfattende. Tekstil har erstattet det semskede mikrofibermaterialet, rattet justeres nå manuelt i stedet for elektrisk, og baksetet har mistet varmen. I begge modeller er bakseteskjermen på åtte tommer fjernet, og lydanlegget er redusert til kun sju høyttalere uten subwoofer. Dette ned fra premiummodellenes 15 høyttalere inkludert subwoofer. Også FM- og AM-radio har blitt kastet over bord – ikke at noen vil savne dem.
Glassvinduene i dørene er byttet ut med enkelt herdet glass i stedet for akustisk laminert glass. Dette fjerner støydempingen som premiummodellene har, der 360-graders akustisk glass reduserer vind- og veistøy med rundt 20 prosent. Glasstaket er fortsatt på plass, men har fått en lukket stoffhimling på innsiden som gir bedre isolasjon, men ikke samme lydkomfort som de dyrere utgavene.

Utvendig er speilene blitt manuelle, og demperne forenklet. Frontlysene er av den oppdaterte typen vi kjenner fra den nye Model Y-modellen, men den tverrliggende lyslisten som forbinder frontlyktene er fjernet.

LFP-batteri med god rekkevidde
Begge de nye standardmodellene bruker litium-jernfosfat-batterier (LFP) på 69 kWh. Dette gir en EPA-rekkevidde på 321 miles for begge modeller, tilsvarende rundt 513 kilometer. Det er omtrent samme lengde som dagens standard bakhjulsdrevne Model Y her til lands.
Model 3 Standard kommer med en 0-100 km/t-tid på 5,8 sekunder, mens Model Y bruker 6,8 sekunder. Rimeligste bakhjulsdrevne utgaver her hjemme gjør den samme sprinten på 6,1 sekund for Model 3 og 5,9 sekunder for Model Y.

Hva med Norge?
Tesla har ikke sagt noe om disse modellene skal lanseres i Europa. Og ser vi på prispunktet kontra utstyrsnivå, så kan det late til at kompromisset er for stort i forhold til våre allerede allerede eksisterende innstegsmodeller.
I dag koster Model Y RWD rundt 477.000 kroner i Norge inkludert avgifter, og den har fortsatt premiumutstyr som 13- eller 15-høyttalers lydanlegg, baksete-skjerm og elektriske seter. Den nye amerikanske standardversjonen er langt mer nedstrippet. Model 3 koster fra ca. 350.000 kroner inkludert avgifter, så der er det ingenting å hente.
Skulle disse nedskalerte modellene komme til Norge, må prisen ligge betydelig under dagens RWD-modeller. Med manuell seteinnstilling, enklere lydanlegg og manglende premiumfunksjoner, må vi godt ned i pris for at det skal gi mening.

Tesla Model 3 og Model Y Standard: Pris og tilgjengelighet
Modellene er tilgjengelige i USA nå, og altså med startpriser på 36.990 dollar for Model 3 og 39.990 dollar for Model Y.
Mer info: tesla.com