Mercedes er i gang med en gigantisk omstilling til elektriske kjøretøy, og flaggskipet EQS er en modell det knyttes høye forventninger til. Nå har de første test-eksemplarene begynt å ankomme Norge, og vi fikk ta en nærmere kikk på bilen i Bertel O. Steens showroom i Bjørvika, Oslo.
Modellen som står utstilt er av typen EQS 580 4Matic, som blant annet kommer med firehjulstrekk, luftfjæring og storskjermen MBUX Hyperscreen som standard. Dette eksemplaret er også utstyrt med bl.a doble lydisolerte glass i dørene, sjenerøse skinnseter, og et oppgradert premium-anlegg fra Burmester.

Burmester-anlegg med 15 høyttalere
Burmester-systemet består av 15 høyttalere og totalt 710 watt med forsterkerkraft, deriblant to “Front Bass” subwoofere montert i gulvet foran. Musikkavspillingen styres via den gedigne touch-skjermen i midtkonsollen. Her får man også tilgang til en masse justeringsmuligheter, for å skreddersy lydgjengivelsen etter ens egne (og passasjerenes) preferanser. Man kan velge den nøytrale innstillingen “Pure” eller gå mer livlig til verks med 3D Sound som hever lydbildet og skaper en surroundopplevelse. En equaliser lar oss finjustere nivåene i bass, diskant og mellomtone. Lyden kan også optimaliseres for enten front- eller baksetene. Via MBUX-konsollen kan man koble anlegget opp mot sin egen Tidal- eller Spotify konto. Alle lydinnstillingene kan lagres til din egen personlige profil.
Demobilen som sto parkert i showroomet var relativt populær (!) – derfor fikk vi kun noen korte, første lytteinntrykk med Burmester.
Vi har tidligere god erfaring med Burmesters surroundanlegg (#810) i el-suven EQC, og dro umiddelbart kjensel på den samme varme, fyldige klangen i EQS. Dette låter minst like bra som i EQC, eller kanskje bedre: Lydbildet er stort, detaljert og gir masse plass til instrumentene, med frisk diskant, klar mellomtone og spenstig bass. Vi kunne også spille relativt høyt uten at anlegget ga tegn til forvrengning eller ukomfort.
Samtidig merker vi at det (fortsatt) nok er et stykke opp til de enda større “high-end” systemene som blant andre S-klasse og GLC-klasse SUV er utstyrt med. Disse større, mer omfattende systemene har Mercedes unnlatt i EQS, antagelig av hensyn til vekt. Men igjen: dette var bare et førsteinntrykk – vi ser frem til å teste EQS på veien, med mer volum og flere musikkvalg.
Burmester-systemet skal angivelig også ha aktiv støykompensasjon (Vehicle Noise Compensation/VNC) som kompenserer for veistøy og lignende, men det fikk vi naturligvis ikke testet ordentlig i en stillestående bil. Dybdetesten får komme senere når vi har hatt bilen på veien, men vi fikk i alle fall høre nok til å pirre interessen!
Noise cancelation demper ihvertfall maksimalt volum og holder tilbake trykk i Audi, driver med bilstereo og har erfart dette, vet ikke om dette også er noe Mercedes også har.
En fordel er selvfølgelig mindre utvendig støy en ulempe er at systemet holder igjen pga mikrofonen som igjen gjør at man ikke kan dra full nytte av effekten forsterkeren er oppgitt til.