Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Vi sjekker lyden i Mercedes EQS

Mercedes EQS har nettopp landet i hovedstaden. Her er våre første inntrykk!

Skrevet av / 08.09.21 - 14:00
Vi sjekker lyden i Mercedes EQS

Mercedes er i gang med en gigantisk omstilling til elektriske kjøretøy, og flaggskipet EQS er en modell det knyttes høye forventninger til. Nå har de første test-eksemplarene begynt å ankomme Norge, og vi fikk ta en nærmere kikk på bilen i Bertel O. Steens showroom i Bjørvika, Oslo.

Modellen som står utstilt er av typen EQS 580 4Matic, som blant annet kommer med firehjulstrekk,  luftfjæring og storskjermen MBUX Hyperscreen som standard.  Dette eksemplaret er også utstyrt med bl.a  doble lydisolerte glass i dørene, sjenerøse skinnseter, og et oppgradert premium-anlegg fra Burmester.

El-versjonen har en mer strømlinjeformet, aerodynamisk utforming enn den fossile varianten, men på innsiden er den typisk S-klasse, med en høy kvalitetsfølelse og sjenerøse skinnseter. (Foto: Audun Hage)

Burmester-anlegg med 15 høyttalere

Burmester-systemet består av 15 høyttalere og totalt 710 watt med forsterkerkraft, deriblant to «Front Bass» subwoofere montert i gulvet foran. Musikkavspillingen styres via den gedigne touch-skjermen i midtkonsollen. Her får man også tilgang til en masse justeringsmuligheter, for å skreddersy lydgjengivelsen etter ens egne (og passasjerenes) preferanser. Man kan velge den nøytrale innstillingen «Pure» eller gå mer livlig til verks med 3D Sound som hever lydbildet og skaper en surroundopplevelse. En equaliser lar oss finjustere nivåene i bass, diskant og mellomtone. Lyden kan også optimaliseres for enten front- eller baksetene. Via MBUX-konsollen kan man koble anlegget opp mot sin egen Tidal- eller Spotify konto. Alle lydinnstillingene kan lagres til din egen personlige profil.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
<
>
Burmester-anlegget kjennetegnes av de karakteristiske metallgrillene i dørene foran og bak.

Demobilen som sto parkert i showroomet var relativt populær (!) – derfor fikk vi kun noen korte, første lytteinntrykk med Burmester.

Vi har tidligere god erfaring med Burmesters surroundanlegg (#810) i el-suven EQC, og dro umiddelbart kjensel på den samme varme, fyldige klangen i EQS. Dette låter minst like bra som i EQC, eller kanskje bedre: Lydbildet er stort, detaljert og gir masse plass til instrumentene, med frisk diskant, klar mellomtone og spenstig bass. Vi kunne også spille relativt høyt uten at anlegget ga tegn til forvrengning eller ukomfort.

Samtidig merker vi at det (fortsatt) nok er et stykke opp til de enda større «high-end» systemene som blant andre S-klasse og GLC-klasse SUV er utstyrt med. Disse større, mer omfattende systemene har Mercedes unnlatt i EQS, antagelig av hensyn til vekt. Men igjen: dette var bare et førsteinntrykk – vi ser frem til å teste EQS på veien, med mer volum og flere musikkvalg.

Burmester-systemet skal angivelig også ha aktiv støykompensasjon (Vehicle Noise Compensation/VNC) som kompenserer for veistøy og lignende, men det fikk vi naturligvis ikke testet ordentlig i en stillestående bil. Dybdetesten får komme senere når vi har hatt bilen på veien, men vi fikk i alle fall høre nok til å pirre interessen!

 

 

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

1 hendelser på “Vi sjekker lyden i Mercedes EQS”

  1. Alexander

    Noise cancelation demper ihvertfall maksimalt volum og holder tilbake trykk i Audi, driver med bilstereo og har erfart dette, vet ikke om dette også er noe Mercedes også har.

    En fordel er selvfølgelig mindre utvendig støy en ulempe er at systemet holder igjen pga mikrofonen som igjen gjør at man ikke kan dra full nytte av effekten forsterkeren er oppgitt til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top