Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Vi sjekker lyden i Mercedes EQS

Mercedes EQS har nettopp landet i hovedstaden. Her er våre første inntrykk!

Mercedes er i gang med en gigantisk omstilling til elektriske kjøretøy, og flaggskipet EQS er en modell det knyttes høye forventninger til. Nå har de første test-eksemplarene begynt å ankomme Norge, og vi fikk ta en nærmere kikk på bilen i Bertel O. Steens showroom i Bjørvika, Oslo.

Modellen som står utstilt er av typen EQS 580 4Matic, som blant annet kommer med firehjulstrekk,  luftfjæring og storskjermen MBUX Hyperscreen som standard.  Dette eksemplaret er også utstyrt med bl.a  doble lydisolerte glass i dørene, sjenerøse skinnseter, og et oppgradert premium-anlegg fra Burmester.

El-versjonen har en mer strømlinjeformet, aerodynamisk utforming enn den fossile varianten, men på innsiden er den typisk S-klasse, med en høy kvalitetsfølelse og sjenerøse skinnseter. (Foto: Audun Hage)

Burmester-anlegg med 15 høyttalere

Burmester-systemet består av 15 høyttalere og totalt 710 watt med forsterkerkraft, deriblant to «Front Bass» subwoofere montert i gulvet foran. Musikkavspillingen styres via den gedigne touch-skjermen i midtkonsollen. Her får man også tilgang til en masse justeringsmuligheter, for å skreddersy lydgjengivelsen etter ens egne (og passasjerenes) preferanser. Man kan velge den nøytrale innstillingen «Pure» eller gå mer livlig til verks med 3D Sound som hever lydbildet og skaper en surroundopplevelse. En equaliser lar oss finjustere nivåene i bass, diskant og mellomtone. Lyden kan også optimaliseres for enten front- eller baksetene. Via MBUX-konsollen kan man koble anlegget opp mot sin egen Tidal- eller Spotify konto. Alle lydinnstillingene kan lagres til din egen personlige profil.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
<
>
Burmester-anlegget kjennetegnes av de karakteristiske metallgrillene i dørene foran og bak.

Demobilen som sto parkert i showroomet var relativt populær (!) – derfor fikk vi kun noen korte, første lytteinntrykk med Burmester.

Annonse

Vi har tidligere god erfaring med Burmesters surroundanlegg (#810) i el-suven EQC, og dro umiddelbart kjensel på den samme varme, fyldige klangen i EQS. Dette låter minst like bra som i EQC, eller kanskje bedre: Lydbildet er stort, detaljert og gir masse plass til instrumentene, med frisk diskant, klar mellomtone og spenstig bass. Vi kunne også spille relativt høyt uten at anlegget ga tegn til forvrengning eller ukomfort.

Samtidig merker vi at det (fortsatt) nok er et stykke opp til de enda større «high-end» systemene som blant andre S-klasse og GLC-klasse SUV er utstyrt med. Disse større, mer omfattende systemene har Mercedes unnlatt i EQS, antagelig av hensyn til vekt. Men igjen: dette var bare et førsteinntrykk – vi ser frem til å teste EQS på veien, med mer volum og flere musikkvalg.

Annonse

Burmester-systemet skal angivelig også ha aktiv støykompensasjon (Vehicle Noise Compensation/VNC) som kompenserer for veistøy og lignende, men det fikk vi naturligvis ikke testet ordentlig i en stillestående bil. Dybdetesten får komme senere når vi har hatt bilen på veien, men vi fikk i alle fall høre nok til å pirre interessen!

 

 

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

1 Comment

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
  1. Alexander

    14.09.21 at 07:06

    Noise cancelation demper ihvertfall maksimalt volum og holder tilbake trykk i Audi, driver med bilstereo og har erfart dette, vet ikke om dette også er noe Mercedes også har.

    En fordel er selvfølgelig mindre utvendig støy en ulempe er at systemet holder igjen pga mikrofonen som igjen gjør at man ikke kan dra full nytte av effekten forsterkeren er oppgitt til.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.