Polestar har endelig offisielt avduket sitt nye flaggskip, Polestar 5. En firedørs elektrisk Grand Tourer, som kombinerer skandinavisk design og ekstrem ytelse. Med sitt særegne aluminiumchassis og en selvutviklet motor byr bilen på opptil 884 hestekrefter, mens de som synes 748 hestekrefter er nok kan nyte en rekkevidde på hele 670 kilometer.

Fra konsept til virkelighet
Polestar 5 er den produksjonsklare versjonen av Precept-konseptet, som ble vist frem allerede i 2020. Med et aerodynamisk design og luftmotstandskoeffisient på bare 0,24, er bilen skapt for både prestisje og ytelse. Og den ferdige utgaven ligner konseptversjonen nærmest på en prikk.

To kraftpakker
Polestar 5 lanseres i to versjoner, begge med imponerende spesifikasjoner. Grunnmodellen kalt Dual Motor byr på 748 hestekrefter og et dreiemoment på 812 Nm, noe som gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 3,9 sekunder. Med en rekkevidde på imponerende 670 kilometer (WLTP) og en prislapp på 1 259 000 kroner, plasserer den seg definitivt i det øvre segmentet av luksus-elbiler.
For de som av en eller annen grunn skulle ønske enda mer kraft, har Performance-modellen en oppgradert drivlinje med hele 884 hestekrefter og voldsomme 1015 Nm dreiemoment. Dette gir en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på bare 3,2 sekunder – et nivå som matcher eller overgår mange supersportsbiler. Med en rekkevidde på 565 kilometer og en pris på 1 528 000 kroner, er dette Polestars absolutte toppmodell.

Unik teknologi
Under skallet finnes Polestar Performance Architecture (PPA), en helt ny plattform i aluminium med en vridningsstivhet som overgår mange supersportsbiler. Bilen har et 112 kWh batteri (106 kWh netto) og støtter lynlading med opptil 350 kW, som gir 10-80 prosent lading på bare 22 minutter.
Den bakre motoren er utviklet internt hos Polestar, og bilen er den første med 800-volts kretsløp. Med Brembo-bremser og spesialutviklede Michelin-dekk og adaptive MagneRide-dempere (kun Performance-modellen) som leser veien 1000 ganger i sekundet, skal bilen håndtere de voldsomme kreftene både på rett og svingete vei.

Luksus og bærekraft
Interiøret oser premium med Recaro sportsseter, og har en blanding av MicroTech-trekk og Nappa-skinn. Det største panoramataket i noen Polestar-modell – over to meter langt – gir et lyst og romslig inntrykk.
Midtskjermen er på 14,5 tommer, mens førerdisplayet måler 9 tommer. I tillegg finnes et 9,5-tommers head-up-display, så du slipper å ta blikket fra veien for å se hvor fort du kjører eller når du skal ta av på neste avkjørsel.
Hi-fi-interesserte har muligheten til å oppgradere lydanlegget til et 21-høyttalers Bowers & Wilkins-anlegg på 1680 watt.

Utfordrer Porsche og Tesla
Med Polestar 5 utfordrer det svensk-kinesiske merket etablerte aktører som Porsche Taycan, Lucid Air og Tesla Model S Plaid. Selv om Tesla-en har enda mer ekstreme ytelser med 1020 hestekrefter og 0-100 km/t på 2,1 sekund, tar Polestar igjen med mer eksklusivt interiør, gjennomtenkt materialvalg og sannsynligvis bedre kjøreegenskaper takket være MagneRide-dempere og den stive aluminiumplattformen. Patrick George fra InsideEVs, som har testet bilen på Millbrook Proving Ground i Storbritannia, beskriver den som «en av elbilene med de beste kjøreegenskapene jeg noensinne har opplevd».

Tekniske spesifikasjoner
Dual Motor – Launch Edition:
- Rekkevidde: 670 km (WLTP)
- Effekt: 550 kW / 748 hk
- Dreiemoment: 812 Nm
- 0-100 km/t: 3,9 sekunder
- Pris: 1 259 000 kroner
Performance – Launch Edition:
- Rekkevidde: 565 km (WLTP)
- Effekt: 650 kW / 884 hk
- Dreiemoment: 1015 Nm
- 0-100 km/t: 3,2 sekunder
- Pris: 1 528 000 kroner
Mer info: polestar.com