TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022
Nyhet

Polestar 3 får lang rekkevidde

Blir billigere enn fryktet, og går lengre enn vi håpet.

forfatter
Publisert 12.10.22 - 19:01

Polestar 3 har verdenspremiere i København, hvor vi er tilstede for å se og lære mer om Polestars første elektriske SUV.

I likhet med  Polestar 1 og 2, har også Polestar 3 fått et distinkt designspråk. Med en slakt buende taklinje som ender i en skarpskåren d-stolpe, med en hekkspoiler som henger som en liten snøskavl over den smale bakruten. Et panoramatak i glass dekker alle fem sitteplassene.

Den ser spesielt dynamisk ut sett bakfra. Foran har den de samme Dual Blade frontlyktene vi kjenner fra Polestar 2, men bakkeklaringen og den forlengende akselavstanden, forteller at dette er SUV.

Foto: Polestar

Velger man Performance-pakken får man en maksimal effekt på 380 kW (517 hk) og 910 Nm dreiemoment, som flytter den over 2,5 tonn tunge elbilen fra null til hundre på 4,7 sekunder.

Rekkevidde

Da spiser den fort av batterikapasiteten på netto 107 kWt. Som skal rekke til 560 km rekkevidde i versjonen med Performance-pakken – med et forbruk oppgitt til 21,9-23,1 kWt/100 km – før man må lade.

Hvis man velger Polestar 3 uten Performance-pakken, taper man litt effekt, men vinner rekkevidde sammenlignet med Performance-utgaven. Lavere effekt gir en oppgitt rekkevidde på 610 WLTP-kilometer, og et litt lavere forbruk på 20,1-21,1 kWt/100 km.

Foto: Polestar

250 kW hurtiglading

De to første versjonene av Polestar 3, har begge to elektromotorer. En foran og en bak. Long Range Dual Motor, uten Performance-pakken, yter 489 hk og 940 Nm. Det holder til 0-100-tider på 5 blank, og en toppfart på 210 km/t. Som er identisk på utgaven med Performance-pakken.

Batteripakken med 400 V-teknologi, er bygget opp med 204 prismatiske battericeller, med Nikkel-mangan-kobolt i 17 moduler. Batteripakken er huset i aluminium og beskyttet med borstål. Batteriet kan lades med opptil 11 kW AC-tilkobling, eller opptil 250 kW når man lader på en DC-hurrtiglader.

Luftfjæring

Foto: Polestar4

Understellet er satt opp med et oppheng i aluminium, og er utstyrt med adaptiv luftfjæring med aktive dempere fra ZF, som justerer demperne hvert annet millisekund (500 Hz) for å tilpasse komforten fjæringen til veiforholdene.

Polestar 3 får samme sikkerhetssystem som Volvo EX90, som styres av en Nvidia-prosessor, og bruker komponenter fra leverandører Zenseact, Luminar og Smart Eye.

ADAS-teknologi (Advanced Driver Assistance System) med flere sensorer passer på føreren og passasjerene.

Fra andre kvartal 2023 får Pilot-pakken LiDAR fra Luminar, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer med kamerarengjøring foran og bak, og sanntidsdata om bilens omgivelser, og klargjør bilen for autonom kjøring.

Foto: Polestar

Dekk og bremser

Polestar 3 blir levert med bremser fra Brembo med fire stempler og 400 mm drillede og ventilerte bremseskiver foran, og 390 mm ventilerte bremseskiver bak. Utgaven med Long range Dual Motor, utstyres med Michelin Pilot Sport 4 EV eller Continental SportContact 7, i dimensjonen 265/45R21 foran, og 295/40R21 bak.

Større dekk på 22-tommer er tilvalg og da får man Pirelli P-Zero med 265/40R22 foran og 295/35R22 bak.

Foto: Polestar

Plass og bagasjeplass

Med en akselavstand på nesten tre meter – 298 cm – og en totallengde på 4,9 meter, er den 1,61 cm høye Polestar 3 blant de større SUV-ene. Tross det er bagasjerommet begrenset til 484 liter, inkludert 90 liter under lastegulvet. Det er 16 liter mindre enn i en BMW iX M50, men så har Polestar 3 et lite ‘frunk’ foran på 32 liter, med plass til ladekabler. Eventuelt en weekendbag.

Bakseteryggen kan felles ned og da øker lastevolumet til 1411 liter. Taklast er begrenset til hele 100 kg.

Den kan ta hengervekt opptil 2,2 tonn, en liten hestehenger – med hest – altså. Eller en større campingvogn om man foretrekker det.

Pris og tilgjengelighet

Startprisen for utgaven med Long range Dual motor, er 739.200 kr, uten avgifter. Da er både Polestars Pilot- og Plus-pakke med blant annet panoramatak, 360-kamera og varmepumpe inkludert. Det samme er luftfjæring og Brembo-bremser.

Legg til 70.000 kr for Performance-pakken, som foruten økt effekt og sportsunderstell, blant annet inneholder Polestars signatur gulldetaljer, inkludert ventilhetter, sikkerhetsbelter og en laseretset innvendig lyslist.

Polestar 3 blir en 2023-modell, hvor de første bilen forventes levert kunder i fjerde kvartal, men den kan bestilles allerede nå.

Bildegalleri

Polestar 3 B (9) Snow, Performance Pack Polestar 3 A Snow, Performance Pack (4) Polestar 3 A Snow, Performance Pack (1) Polestar 3 C (6) Repurposed Aluminium, Performance Pack Polestar 3 C (20) Polestar 3 C (13) Jupiter Nappa, Black Ash, Performance Pack Polestar 3 C (1) Jupiter Nappa, Black Ash, Performance Pack Polestar 3 B (17) Snow, Performance Pack
<
>
Foto: Polestar

Teknisk

Polestar 3 Long range Dual motor
Veiledende startpris[1] 739 200 NOK eks. avgifter
Plus-pakke Inkludert
Pilot-pakke Inkludert
Pilot-pakke med LiDAR Tilvalg, forventes tilgjengelig fra 2. kvartal 2023
Performance-pakke 70 000 NOK
Effekt 360 kW (380 kW med Performance-pakke)
Dreiemoment 840 Nm (910 Nm med Performance-pakke)
0-100 km/t (mål) 5,0 sekunder (4,7 med Performance-pakke)
Toppfart  210 km/t
Batterikapasitet (nominell) 111 kWh
Batteritype 400V litium-ion
Batteripakke konstruksjon 204 prismatiske celler, 17 moduler, aluminiumbatterihus forsterket med borstål
Rekkevidde (innledende, mål) [2] Opp til 610 km (WLTP)
Elektrisk motortype Permanentmagnetisert synkronmotorer
Motorkonfigurasjon To motorer (én foran og én bak)
Dreiemomentfordeling Dobbelkløtsj på bakaksel
Gir Single speed
Luftmotstandskoeffisient 0,29 Cd
Luftmotstand 0,78 CdA
Ladeeffekt (DC) Opp til 250 kW
Ladeeffekt (AC) Opp til 11 kW
Akselavstand 2,985 mm
Lengde 4,900 mm
Høyde 1,627 mm (1,614 i Europa)
Bredde inkl. speil 2,120 mm
Bakkeklaring 211 mm (201 mm i Europa)
Egenvekt 2,584-2,670 kg
Vektfordeling 50:50
Maksimalt tillatt hengervekt med bremser 2,200 kg
Karosseri Selvbærende stålkarosseri
Understell Stål, med aluminiumsaksler
Hjul og dekk Forskjøvet (staggered), 21-22 tommer
Bremser Brembo med fire stempler, 400 mm borede og ventilerte (foran)

Standard med monostempel, 390 mm ventilerte skiver (bak)

Indre svingdiameter (fortauskant-til-fortauskant) 11,8 m
Hjuloppheng Doble bærearmer (foran)

Integrert kobling (bak)

Dempere Adaptivt, selvjusterende to-kammer luftfjæringssystem med ZF aktive dempere
Oppbevaringsrom foran, kapasitet 32 liter
Bagasjerom, kapasitet 484 liter (inkludert 90 liter under lastegulvet)
Lastekapasitet bak (bakseter nedfelt) 1,411 liter (inkludert 90 liter under lastegulvet)
Maksimal totalvekt taklast 100 kg

 

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

2 kommentarer om “Polestar 3 får lang rekkevidde”

  1. 107 kWh batteri og 56 mil.
    Konkurrenter har 74 kWh batteri (mye mindre) og 61 mil (en del lengre).

    Hvis det skal legges avgifter på elbiler bør det ikke være på vekt men på forbruk per km slik at det motiverer kunder og produsenter til å velge effektivitet.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Volvo øker rekkevidden Lengre rekkevidde, raskere lading - og bakhjulsdrift.
Volkswagen snart klar med ny ID.3 Får etterlengted oppgradering.
Dette landet planlegger forbud mot elbiler Årsaken er den truende energikrisen.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Følg Lyd & Bilde