Den engelske multidesigneren Paul Smith, har gjort det før, og nå gjør han det igjen. Mannen som er best kjent for sine fargerike striper, er ikke ukjent med å designe Paul Smith-versjoner av biler. Som regel engelske biler, og Mini er ikke noe unntak. I laget han 1998 en Paul Smith Edition av den originale Mini-en til Alec Issigonis. Altså den virkelig knøttlille Mini-en, og ikke dagens mye større utgave.
Der 98-modellen var bensindrevet med stempelmotor og Paul Smiths signatur over alt, er denne batterielektrisk, med Paul Smiths signatur over alt.
Mini-en er en one off, det vil si at det lages bare dette ene eksemplaret. Dessverre kan man kanskje si, for bortsett fra sittestillingen er den originale Mini-en den perfekte bybilen. Den behøver ikke noe monsterbatteri, eller effekt, for å være funksjonell. Her nøyes man med en 72 kW elektromotor, eller 98 hk, som holder i massevis i bygater.
Den elektriske drivlinjen er ikke det eneste som skiller Recharged fra en 98-modell. Innvendig har Paul Smith brukt sin egen fargepalett og fjernet tepper og ‘unødvendig’ pynt som dekorlister. Rattet kan klipses av rattstammen, Formel 1-style, for lettere inn- og utstigning, og en magnet på dashbordet holder mobilen på plass.
-Vi har gjort en bil fra 90-tallet relevant for nåtiden. Sier Paul Smith. Ideer er aldri et problem. De finner du overalt. Utfordringen er å implementere dem. Her fungerte det En drøm har gått i oppfyllelse.
Bilen blir vist på Salone del Mobile 2022 i Milano i disse dager.