TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Koreansk luksus

Genesis GV60 er basert på en kjent plattform.

forfatter
Publisert 23.08.21 - 12:52

At ingen har hørt om Genesis, er ikke så rart. Det er nemlig Hyundai-gruppens nye lukusmerke, omtrent som det Lexus er for Toyota.

Den kommende Genesis GV60 er basert på E-GMP-plattformen vi kjenner fra Hyundai Ioniq 5, som betyr at den nok er større i virkeligheten, enn den ser ut til fra bildene.

Det betyr også at Genesis GV60 har samme 800V-teknologi om Ioniq 5 (og Porsche Taycan), og bilen vil trolig få den største batteripakken fra start.

Men GV60 vil legge seg et par hakk over Ioniq 5 – og KIA EV6 som den også deler plattform med  – og retter siktet mer mot Audi enn VW, med større vekt på luksus og dyrere materialer, med et høyt utstyrstnivå fra start.

Hvis Genesis velger samme drivlinje som EV6 GT, kan det bety opptil 50 mil rekkevidde fra et 77,4 kWt batteri, men kanskje ikke dersom Genesis velger å gå for den største effekte på 585 hk og 740 Nm, som EV6 GT har.

Interiøret skiller seg en del fra Ioniq 5, men har en tilsvarende todelt skjerm i breddeformat, og ellers ser man at det faktisk finnes knapper på dashbordet, og to skjermer med kameraer på utsiden som erstatter sidespeilene.

Dørhåndtakene er felt inn i dørene, og siderutene bak ender opp i en skarp bue a la EV6, mens baklyktene er integrert i karosseriflatene. Fronten har en grill med sensorer flankert av fire smale felter som utgjør frontlyktene.

Designet skiller seg tydelig både fra Ioniq 5 og EV6, og det gjenstår å se hvorfdan GV60 blir tatt i mot når den dukker opp hos handlere en gang i begynnelsen av 2022.

Les også Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.
Hyundai IONIQ5 Angle

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde