Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Koreansk luksus

Genesis GV60 er basert på en kjent plattform.

At ingen har hørt om Genesis, er ikke så rart. Det er nemlig Hyundai-gruppens nye lukusmerke, omtrent som det Lexus er for Toyota.

Den kommende Genesis GV60 er basert på E-GMP-plattformen vi kjenner fra Hyundai Ioniq 5, som betyr at den nok er større i virkeligheten, enn den ser ut til fra bildene.

Det betyr også at Genesis GV60 har samme 800V-teknologi om Ioniq 5 (og Porsche Taycan), og bilen vil trolig få den største batteripakken fra start.

Men GV60 vil legge seg et par hakk over Ioniq 5 – og KIA EV6 som den også deler plattform med  – og retter siktet mer mot Audi enn VW, med større vekt på luksus og dyrere materialer, med et høyt utstyrstnivå fra start.

Annonse

Hvis Genesis velger samme drivlinje som EV6 GT, kan det bety opptil 50 mil rekkevidde fra et 77,4 kWt batteri, men kanskje ikke dersom Genesis velger å gå for den største effekte på 585 hk og 740 Nm, som EV6 GT har.

Annonse

Interiøret skiller seg en del fra Ioniq 5, men har en tilsvarende todelt skjerm i breddeformat, og ellers ser man at det faktisk finnes knapper på dashbordet, og to skjermer med kameraer på utsiden som erstatter sidespeilene.

Dørhåndtakene er felt inn i dørene, og siderutene bak ender opp i en skarp bue a la EV6, mens baklyktene er integrert i karosseriflatene. Fronten har en grill med sensorer flankert av fire smale felter som utgjør frontlyktene.

Designet skiller seg tydelig både fra Ioniq 5 og EV6, og det gjenstår å se hvorfdan GV60 blir tatt i mot når den dukker opp hos handlere en gang i begynnelsen av 2022.

Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.
Hyundai IONIQ5 Angle

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.