Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Kommer i 2024

BMW planlegger elektrisk M5

Skrevet av / 17.08.20 - 13:29
Kommer i 2024

Den neste generasjonen M5 blir BMWs råeste, og en av de raskeste firedørs sedanene med elmotor. Retter sagt, tre elmotorer. For i følge britiske Car Magazine planlegger M-sport-avdelingen hos BMW sin første M-modell allerede, og den får trolig tre el-motorer på 250 kW hver, som kan omregnes til 1000 hk.

Det blir så fall den aller råeste M5-en noensinne, siden E28-generasjonen av femmeren debuterte som M5 i 1985, med en 3,5 liters rekkesekser på 286 hk. Som var ganske mye den gangen, til sammenligniing hadde en Porsche 911 231 hk.

E28 BMW M5

Mens M5 har hatt ulike motoriseringer siden 1985, blant annet en spinnvill V10-er på 507 hk, som klokket inn på 330 km/t uten fartsperre, og den nåværende har en 4,4-liters V8-er på 600 hk, er det ingenting mot den elektriske utgaven som skal debutere i 2024.

M5 med rekkesekser og 286 hk, 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

I følge Car Magazine vil de tre 250 kw el-motorene plasseres på forakselen pluss en til hvert bakhjul, slik at bilen blir firehjulsdrevet og helelektrisk. Den elektriske femmeren vil bruke CLAR WE  arkitekturen med femte generasjon posebatterier, som skal rekke til 700 km på én lading etter WLTP-normen.

M5 Competition med 4,4 liters V8, to turboer, 617 hk og 0-100 km/t på 3,4 sekunder.

Den elektriske M5-en skal klare 0-100 km/t på 2,9 sekunder, 0,3s bak en 2020 Tesla Model S Performance, og bare 0,1 s bak Porsche Taycan Turbo S, som per nå er de nærmeste rivalene til en elektrisk M5.

BMW i4 kommer i 2021.

Den neste generasjonen M5 vil bli stylet i samme retning som den elektriske i4. Mellomklasse sedanen som kommer i 2021, og som konkurrerer med Tesla Model 3 og Polestar 2, og senere får følge av en elektrisk BMW 7-serie. Som i sin tur vil dele CLAR WE arkitekturen med blant annen 2022-modellen av Rolls Royce Phantom og 2027-modellen av Cullinan.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top