Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Kommer i 2024

BMW planlegger elektrisk M5

Den neste generasjonen M5 blir BMWs råeste, og en av de raskeste firedørs sedanene med elmotor. Retter sagt, tre elmotorer. For i følge britiske Car Magazine planlegger M-sport-avdelingen hos BMW sin første M-modell allerede, og den får trolig tre el-motorer på 250 kW hver, som kan omregnes til 1000 hk.

Det blir så fall den aller råeste M5-en noensinne, siden E28-generasjonen av femmeren debuterte som M5 i 1985, med en 3,5 liters rekkesekser på 286 hk. Som var ganske mye den gangen, til sammenligniing hadde en Porsche 911 231 hk.

E28 BMW M5

Mens M5 har hatt ulike motoriseringer siden 1985, blant annet en spinnvill V10-er på 507 hk, som klokket inn på 330 km/t uten fartsperre, og den nåværende har en 4,4-liters V8-er på 600 hk, er det ingenting mot den elektriske utgaven som skal debutere i 2024.

M5 med rekkesekser og 286 hk, 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

I følge Car Magazine vil de tre 250 kw el-motorene plasseres på forakselen pluss en til hvert bakhjul, slik at bilen blir firehjulsdrevet og helelektrisk. Den elektriske femmeren vil bruke CLAR WE  arkitekturen med femte generasjon posebatterier, som skal rekke til 700 km på én lading etter WLTP-normen.

M5 Competition med 4,4 liters V8, to turboer, 617 hk og 0-100 km/t på 3,4 sekunder.

Den elektriske M5-en skal klare 0-100 km/t på 2,9 sekunder, 0,3s bak en 2020 Tesla Model S Performance, og bare 0,1 s bak Porsche Taycan Turbo S, som per nå er de nærmeste rivalene til en elektrisk M5.

Annonse

BMW i4 kommer i 2021.

Den neste generasjonen M5 vil bli stylet i samme retning som den elektriske i4. Mellomklasse sedanen som kommer i 2021, og som konkurrerer med Tesla Model 3 og Polestar 2, og senere får følge av en elektrisk BMW 7-serie. Som i sin tur vil dele CLAR WE arkitekturen med blant annen 2022-modellen av Rolls Royce Phantom og 2027-modellen av Cullinan.

 

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

BMW planlegger elektrisk M5

BMW planlegger elektrisk M5

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

BMW planlegger elektrisk M5

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.