Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Kan bestilles neste år

Designkonsept som blir den neste XC90.

Skrevet av / 01.07.21 - 09:56
Kan bestilles neste år

Vi har sett skissene tidligere, og da kunne man se at den neste elektriske fra Volvo, blir mye større enn XC40 Recharge.

I går viste Volvo-sjefen Håkan Samuelsson Concept Recharge, som mer enn hinter til designet på den neste elbilen. Som blir en elektrisk XC90 (eller arvtakeren, red. amn), men med en mer sporty silhuett enn dagens XC90 med stempelmotor.

Volvo Concept Recharge

Taklinjen faller fra b-stolpen og gir bilen et utseende som ligner mer på en crossover, litt som en Porsche Taycan Cross Turismo, men med en rettskåren hekk som ligner på alt vi har sett fra nyere Volvo-modeller.

Frontpartiet og overhenget er kortere enn på dagen S90 og XC90, som den elektriske utgaven erstatter, og bakhjulene er trukket langt bak og forteller om lang akselavstand og et romslig interiør.

Volvo Concept Recharge

– Inne i Concept Recharge har vi skapt en ekte skandinavisk stuefølelse. Interiøret kombinerer vår nyeste teknologi med vakre, bærekraftige og naturlige materialer. Alle deler av interiøret er et lite kunstverk i seg selv, og kunne stått alene som et individuelt møbel i et rom. Vi bruker de nyeste teknologiene, men ikke for deres egen skyld. Vi legger alltid vekt på de fordelene teknologiene kan føre med seg, sier designsjef Robin Page.

Volvo Concept Recharge

Av erfaring kan vi legge til at dette er et konsept, og at den ferdige bilen neppe blir seende akkurat sånn ut på innsiden. Men bevares, business lounge-designet kan meget vel bli en realitet for de som vil betale for spesialutgaver. Range Rover og Bentley gjør det, så hvorfor ikke Volvo.

Det skal imidlertid bli mulig å heve baksetene, sånn at små barn kan se ut av bilen.

Volvo introduserer neste generasjon infotainment med XC90, som har en 15-tommers stående berøringsskjerm i hvor brukervennlighet og sikkerhet skal ha et spesielt fokus.

Volvo Concept Recharge

Dørene tror vil heller ikke blir å finne på produksjonsutgaven i denne formen, men det som er sikkert, er at den endelige utgaven av bilen, får en LiDAR-sensor (se over frontruten), laget av Luminar som skal gjøre bilen enda mer selvkjørende enn dagens nivå 2.

På dette stadiet vil ikke Volvo si noe om rekkevidde og batterier, men de har tidligere sagt at de vil introdusere 800 volt-teknologi som øker ladehastigheten, og den lange plattformen har god plass til batterier under et helt flatt gulv. Så regn med klasseledende rekkevidde, Volvo selv antyder opp mot 90 mil på én lading.

Men enda viktigere, er Volvos satsning på at ingen skal omkomme i en Volvo. De har et navn for det, Zero Collision, hvor LiDAR og flere sensorer skal hindre kollisjoner.

Volvo Concept Recharge

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top