Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Kan bestilles neste år

Designkonsept som blir den neste XC90.

Vi har sett skissene tidligere, og da kunne man se at den neste elektriske fra Volvo, blir mye større enn XC40 Recharge.

I går viste Volvo-sjefen Håkan Samuelsson Concept Recharge, som mer enn hinter til designet på den neste elbilen. Som blir en elektrisk XC90 (eller arvtakeren, red. amn), men med en mer sporty silhuett enn dagens XC90 med stempelmotor.

Volvo Concept Recharge

Taklinjen faller fra b-stolpen og gir bilen et utseende som ligner mer på en crossover, litt som en Porsche Taycan Cross Turismo, men med en rettskåren hekk som ligner på alt vi har sett fra nyere Volvo-modeller.

Frontpartiet og overhenget er kortere enn på dagen S90 og XC90, som den elektriske utgaven erstatter, og bakhjulene er trukket langt bak og forteller om lang akselavstand og et romslig interiør.

Volvo Concept Recharge

– Inne i Concept Recharge har vi skapt en ekte skandinavisk stuefølelse. Interiøret kombinerer vår nyeste teknologi med vakre, bærekraftige og naturlige materialer. Alle deler av interiøret er et lite kunstverk i seg selv, og kunne stått alene som et individuelt møbel i et rom. Vi bruker de nyeste teknologiene, men ikke for deres egen skyld. Vi legger alltid vekt på de fordelene teknologiene kan føre med seg, sier designsjef Robin Page.

Volvo Concept Recharge

Annonse

Av erfaring kan vi legge til at dette er et konsept, og at den ferdige bilen neppe blir seende akkurat sånn ut på innsiden. Men bevares, business lounge-designet kan meget vel bli en realitet for de som vil betale for spesialutgaver. Range Rover og Bentley gjør det, så hvorfor ikke Volvo.

Det skal imidlertid bli mulig å heve baksetene, sånn at små barn kan se ut av bilen.

Volvo introduserer neste generasjon infotainment med XC90, som har en 15-tommers stående berøringsskjerm i hvor brukervennlighet og sikkerhet skal ha et spesielt fokus.

Volvo Concept Recharge

Dørene tror vil heller ikke blir å finne på produksjonsutgaven i denne formen, men det som er sikkert, er at den endelige utgaven av bilen, får en LiDAR-sensor (se over frontruten), laget av Luminar som skal gjøre bilen enda mer selvkjørende enn dagens nivå 2.

På dette stadiet vil ikke Volvo si noe om rekkevidde og batterier, men de har tidligere sagt at de vil introdusere 800 volt-teknologi som øker ladehastigheten, og den lange plattformen har god plass til batterier under et helt flatt gulv. Så regn med klasseledende rekkevidde, Volvo selv antyder opp mot 90 mil på én lading.

Men enda viktigere, er Volvos satsning på at ingen skal omkomme i en Volvo. De har et navn for det, Zero Collision, hvor LiDAR og flere sensorer skal hindre kollisjoner.

Volvo Concept Recharge

Annonse

 

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Designkonsept som blir den neste XC90.

Designkonsept som blir den neste XC90.

Designkonsept som blir den neste XC90.

Designkonsept som blir den neste XC90.

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

Designkonsept som blir den neste XC90.

Designkonsept som blir den neste XC90.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.