TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Nyhet

Indy Autonomous Challenge er bilrace uten sjåfører

To biler. Én vinner. Ingen sjåfører. Dette var Indy Autonomous Challenge på CES.

forfatter
Publisert 10.01.22 - 15:13

Mange – inkludert oss – tror at fremtiden for biler er selvkjøring. Teknologien går sakte fremover, og nå har flere stater smått begynt å tillate at man kan holde hendene av rattet i lengre tid om gangen.

I likhet med bilteknologi ellers, kan det se ut til å være i konkurransesegmentet at teknologien utvikles mest aggressivt. I hvert fall hvis vi skal gå etter hva de viste frem på CES i Las Vegas.

Indy Autonomous Challenge CES 2022
I Indy Autonomous Challenge konkurrerer ekte racerbiler, helt uten sjåfører. Foto: IAC

Indy Autonomous Challenge: Bilrace uten sjåfører

Indy Autonomous Challenge er nemlig en førerløs racing-konkurranse, hvor bilene kjører helt på egenhånd. Selvsagt etter masse avansert programmering i forkant.

Les også Se – jeg kjører uten hender! Etter snart 130 år med hendene på rattet er det snart på tide å lene seg tilbake i førersetet og la bilen selv finne veien hjem til garasjen.

På ettermiddagen den 7. januar gikk Indy Autonomous Challenge av stabelen på CES, som denne gangen var en duell mellom to lag. Det ene laget, PoliMOVE, er et samarbeid mellom ingeniørhøyskolene Politecnico di Milano i Italia og University of Alabama. Det andre, TUM Autonomous Motorsport, er laget til Det tekniske fakultetet i München.

Etter tidligere innledende runder med fem forskjellige lag, var det de to nevnte lagene som sto igjen, og altså skulle kjøre en finaleduell.

PoliMOVE Indy Autonomous Challenge CES 2022
Det var PoliMOVE som gikk av med seieren til slutt. Foto: IAC

Vinneren

Etter et meget jevnt race, men hvor bilen til TUM Autonomous snurret og kjørte av banen på oppløpssiden, var det PoliMOVE som stakk av med seieren. Og 150.000 dollar i premie. TUM Autonomous fikk 50.000 dollar for andreplassen.

PoliMOVE satt i tillegg ny fartsrekord for førerløse biler på oval bane, med en topphastighet på 278 km/t (173 mph).

TUM Indy Autonomous Challenge CES 2022
TUM Indy Autonomous Challenge CES 2022

Kjørte ut

I disse hastighetene er det mye som skal stemme, og det er for eksempel veldig vanskelig å få bilene til å respondere riktig på plutselige skifter i værforhold. Som regn. Heldigvis ble det ikke regn denne dagen, men likevel gikk det altså galt til slutt for TUM – som kjørte av banen og ut på gresset. På imponerende vis klarte bilen likevel å håndtere snurren, og komme seg tilbake på banen uskadd. Men da adde PoliMOVE allerede passert målstreken.

Se det spennende oppløpet under.

Mer info: indyautonomouschallenge.com

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Bluetooth sikrer dekkene Det finnes en app for det: Pass på dekktrykket på sykkelen digitalt.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det bli en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
NIO: Ny stasjon for batteribytte Vestby blir stedet for NIOs andre batteribyttestasjon. Flere kommer.
Teslas villdyr kan endelig bestilles De heldigste får sin Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nyttår.
– Derfor kjøpte jeg Tesla Ikke nødvendigvis den beste bilen. Men den er det jeg trenger.
Sjekk de siste bildene - og video - av Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls-en kommer i 2023. Kjørekomforten skal være som et magisk teppe!
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend