Search
Generic filters

Hvem kjører når ingen holder rattet?

Gjennombrudd i AI: De amerikanske myndighetene anerkjenner datamaskinen som fører av selvkjørende biler.

Selvkjørende biler er fremtiden. Det er de fleste bilprodusenter enige om. Og det er en fremtid, som kan bli virkelighet om få år. På lukkede kjøreanlegg og offentlige veier eksperimenteres det med kjøretøy som i siste ende skal gjøre det mulig å slippe rattet helt og overlate til bilen å bringe deg sikkert frem til bestemmelsesstedet.

Men hvem har egentlig ansvaret som bilens fører, når teknologien overtar? Kan man tillate seg å lese i en bok underveis? Kan man sette seg i sin selvkjørende bil på vei hjem fra julebord? Og kan en person uten førerkort ta seg en tur? Eller kan man til og med sende kjøretøyet alene til bakeren etter rundstykker?

Googles har i et brev fået bekræftet, at det er computeren, der er fører af firmaets selvkørende bil! Foto: Google
Google har i et brev fått bekreftet at det er datamaskinen som er føreren av selskapets selvkjørende bil! Foto: Google

Disse spørsmålene har de amerikanske trafikkmyndighetene nå besvart. National Highway Traffic Safety Administration har i et brev til Google utnevnt datamaskinen til fører av kjøretøyet:

«Hvis ingen av de menneskelige passasjerene rent faktisk kan kjøre bilen, gir det mer mening å betegne innretningen som kjører bilen, som fører av den.»

Les også: Når maskinene blir smartere enn menneskene

En slik avgjørelse er gode nyheter for forskere i kunstig intelligens (og for deres datamaskiner, som straks har fått anerkjennelse som beslutningsdyktige i trafikken). Og den burde få det til å gå kaldt nedover ryggen hos de som frykter at datamaskinene en dag blir et hakk for smarte. Blant dem Elon Musk, som har donert penger for å forebygge det scenariet. Men da samtidig med at hans Tesla-sportsbil allerede nå kan oppgraderes til å kjøre selvstendig på motorveien.

Tesla Model S kan med en opdatering gøres delvist selvkørende. Foto: Tesla Motors
Tesla Model S kan med en oppdatering gjøres delvis selvkjørende. Foto: Tesla Motors

Nye regler på vei
Bilkjøring er imidlertid en av de mest regulerte aktiviteter som finnes. Og selv om det er et historisk skritt at myndighetene anerkjenner at i en bil uten ratt og pedaler, er det teknologien som bestemmer farten, så er det et fjell av regler som skal overveies på nytt.

Reglene spesifiserer for eksempel nøye plasseringen og utformingen av pedaler og bakspeil. Noe som datamaskinen, som verken har føtter til å tråkke på gasspedalen eller øyne til å se i bakspeilet, ville trekke på skuldrene av. Hvis den altså hadde skuldre.

De amerikanske trafikkmyndighetene vil i løpet av seks måneder komme med et utspill til nye regler for selvkjørende biler. Men selv om veien er lang, kan det tenkes at de som er barn i dag, ikke vil få bruk for førerkort når de blir voksne. Og at råkjøring og spritbilister til den tid vil være et fenomen i historiebøkene.

Kilde: Wired

(Artikkelfoto: Volvo)

 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

McIntosh MC1502 og C22 Mk V pirrer sansene.
Reisevennlig entusiastkamera
IONIQ blir eget dedikert undermerke for elbiler, og den kompakte SUV-en IONIQ 5 blir første nye bil ut.
Hvorfor si seg tilfreds med virkeligheten, når fantasien har så mye mer å by på?
Moonraker var kodenavnet på Nokias smartklokke, som ble droppet av Microsoft etter oppkjøpet av den finske mobilprodusenten.
ViacomCBS utvikler sin egen streamingtjeneste som skal lanseres neste år.
Men bare hvis du har en Samsung-mobil.
I første omgang blir det kun Android-brukerne som får gleden av å streame spill på farten.

Aktuelle tilbud

Annonse
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.