TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022
Nyhet

Elektriske Jeep Avenger debuterer

Jeeps kompakte Avenger går over 400 km.

forfatter
Publisert 17.10.22 - 13:57

Den kommende Jeep Avenger er en kompakt SUV rett over fire meter lang, men med høyst akseptabel rekkevidde i overkant av 400 km. Avenger blir Jeeps første elektriske bil overhodet, og størrelsen plasserer den i samme klasse som Peugeot e-2008 eller Hyundai Kona for den del.

Men Jeeps første elektriske SUV, leveres pussig nok uten firehjulstrekk. Den har isteden forhjulstrekk og ingenting tyder på at den noensinne får firehjulstrekk. Den kompakte bilen er bygget på Stellantis nye e-CMP2 plattform, som er evolusjon av plattformen Stellantis blant annet bruker på Opel Mokka-e.

Foto: JEEP

Den har kortere overheng foran og bak for bedre angrepsvinkler i terrenget, og den er faktisk utstyrt med Jeeps Selec Terrain kjøremoduser, som vi kjenner fra firehjulstrekkerne.

Foto: Jeep

Med en knapp i midtkonsollen man man velge mellom seks innstillinger. Evo skal makse rekkevidden, mens Sport skal gjøre bilen litt mer responsiv, og Snø makser grepet på vinterføre. Mud er innstillingen man velger på gjørmete veier, mens Sand skal gi bedre fremkommelighet på løst underlag.

Foto: JEEP

Bakkeklaringen er oppgitt til 20 cm, mens angrepsvinkelen foran er på 20 grader er en utgangsvinkelen bak på hele 32 grader. Batteriet er beskyttet av solide beskyttelsesplater på undersiden.

Elektromotoren på 115 kW eller 156 hk, er et resultat av samarbeidet mellom Stellantis og Nidec Leroy-Somer Holding, og yter 260 Nm dremoment på forhjulene. Batteriet har en kapasitet på 54 kWt, og skal altså rekke til drøyt 400 km rekkevidde. Maks ladehastighet er 100 kW, og Jeep mener at det skal være mulig å lade fra 20 til 80 prosent på 24 minutter.

Foto: Jeep

Den innvendige plassen er selvsagt moderat i en bli som så vidt passerer fire meter i lengde, men Jeep har funnet plass til en mengde små oppbevaringsrom på innsiden, med til sammen 30 liter kapasitet. Bagasjerommet er oppgitt til 380 liter, som er bra for en såpass kompakt SUV, og større enn i Opel Mokka-e, men mindre enn i Peugeot e-2008.

Foto: Jeep

Infotainment-systemet er bygget rundt to 10,25-tommers skjermer. En i midtkonsollen og en instrumentskjerm foran føreren. Operativsystemet er basert på Android Auto, og den har Bluetooth og Apple CarPlay integrert.

Jeep Avenger får også selvkjøring på nivå 2, med aktiv filholder og automatisk nødbrems som også registrerer fotgjengere og syklister, med varsling dersom føreren er uoppmerksom.

Jeep Avenger og levering

Foto: JEEP

Jeep Avenger kan bestilles i løpet av fjerde kvartal for levering i mars, april 2023, og estimert pris for innstegsmodellen er 350.000 kr. En topputstyrt utgave av Avenger ventes å ligge rundt 400.000 kr.

Foto: Jeep

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Volvo øker rekkevidden Lengre rekkevidde, raskere lading - og bakhjulsdrift.
Volkswagen snart klar med ny ID.3 Får etterlengted oppgradering.
Dette landet planlegger forbud mot elbiler Årsaken er den truende energikrisen.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Følg Lyd & Bilde