Nyhet

Denne pickupen har rekkevidde på 1000 km!

Nikola Badger bruker både hydrogen og batteri. Batteriet alene skal gi 500 km.

Nikola Badger

Nikola Corporation is excited to announce the product launch of the Nikola Badger electric pickup truck with an estimated range of 600 miles.

Med suksessen til elbilprodusent Tesla skulle det bare mangle at det også ville dukke opp en konkurrent ved navn Nikola. Der hvor Tesla har satset på batteri, er det hydrogen som har vært Nikolas store drøm, med lastebilen One. Two og Tre, derimot, hvorav sistnevnte er tiltenkt Europa, er hybrider med hydrogen og batteri. Nå lanserer Nikola sin første personbil, nemlig pickupen Badger.

Nikola Badger er en ganske annerledes pickup. Blant annet med en rekkevidde på rundt 1000 km! Foto: Nikola

 

Nikola Badger: Banebrytende pickup

Også Nikola Badger er en hybrid med hydrogen og batteri. Som virker som en smart løsning; det går mye raskere å fylle hydrogen enn å lade et batteri, mens batteri har en langt mer utbredt infrastruktur for lading. Spesielt her i Norge. Med Nikola Badger får du med andre ord i pose og sekk.

Rekkevidden er også imponerende: 960 kilometer med kombinert hydrogen og batteri, eller 500 kilometer med den ene eller andre drivkraften. Dette målt etter den amerikanske EPA-standarden, som er strengere enn WLTP som vi bruker i Europa. WLTP vil vise omtrent 20 prosent mer, som gir oss 1150 kilometer.

Les også Batterirevolusjonen er her! Vi står på terskelen til en batterirevolusjon. Superbatteriene kommer kanskje allerede i år.

Høykapasitets batteri

I slutten av november slapp Nikola nyheten om et revolusjonerende batteri de skal vise frem på deres egen messe Nikola World i september 2020. Et batteri som dobler energitettheten i forhold til vanlige litium-ion-batterier (1100 Wt pr kg). Batteriet er en modifisering av litium-ion-batteriene, hvor man har klart å fjerne bindingsmaterialet i anoden (ofte en form for cellulose-gummi). Borte er også strømavtakeren (som regel kobber eller aluminium). Det betyr at anode-materialet i seg selv er helt sammenhengende og samtidig strømførende, noe som ikke rimer med dagens grafitt-anoder. Det rimer derimot bra med de nye silisiumanodene som er på vei, hvor grafitt og grafen blandes med store mengder silisium for å øke kapasiteten til batteriet.

Om Nikola Badger vil få silisiumbatteri eller et vanlig litium-ion-batteri, gjenstår å se når den avdukes på Nikola World i september.

Kommer den til Norge?

Om Nikola Badger noensinne vil lanseres her til lands er uvisst. Men vi vet at Nikola har samarbeid med norske Nel Hydrogen om utbygging av infrastruktur for hydrogenfylling. At de da ønsker å showcase bilene på norske veier er derfor ikke utenkelig. Selv om pickup ikke akkurat er den bestselgende biltypen her til lands.

Fakta om The Badger:

Mer info: nikolamotor.com/badger

Les videre
Exit mobile version