Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Byton kommer til Norge først

Norge er på listen over de første europeiske landene.

Skrevet av / 03.03.20 - 12:16
Byton kommer til Norge først

Byton er i utgangspunktet en kinesisk bilprodusent, men med verdensomspennende samarbeid når det kommer til utvikling av de ulike funksjonene. For eksempel er appen laget i USA, den digitale hjernen og underholdningssystemet er nederlandsk (selve lyden er fra amerikanske Harman / Kardon), og utseendet på bilen er bestemt i Tyskland. Tyskland er også landet hvor infrastrukturen for lading blir utviklet.

Byton M Byte infotainment
Byton M-Byte kjennetegnes innvendig av sin enorme dashbord-skjerm. Foto: Byton

Det har vært mye snakk om den første modellen, den kompakte SUV-en M-Byte, som ennå ikke er lansert. Vi fikk en gjennomgang av underholdnings- og infosystemet under CES i Las Vegas tidligere i januar, og ble ganske imponert:

 

I går slapp selskapet flere detaljer om bilen.

M-Byte rulles ut i Europa på slutten av 2021. Norge vil få bilen i allerede første runde. Det vil åpnes for forhåndsbestilling av bilen andre halvår i år. Reservasjonen koster 500 euro, som du får igjen om du avbestiller. Beløpet vil også trekkes fra totalprisen på bilen.

Byton M Byte sideview
Bytons SUV M-Byte kommer snart til Norge.

 

M-Byte kommer i tre ulike utgaver:

Innstegsmodellen har et 72 kWt batteri og bakhjulsdrift. Motoreffekten på 200 kW (272 hk) bør holde for de aller fleste, mens rekkevidden på 360 kilometer (WLTP) er omtrent som Standard Range-utgaven av Tesla Model X. Prisen blir rundt 450.000 kr.

Deretter kommer en utgave med firehjulstrekk og høyere ytelse. Denne får 200 kW (408 hk) og et 90 kWt batteri som øker rekkevidden til 435 kilometer, målt etter den europeiske WLTP-standarden. Dette er et godt stykke bak Tesla Model Y Performance med sine 485 km etter samme måleenhet. Likevel er det nok til en drøyt 5 timers kjøretur i 80 km/t før du må stoppe og lade og strekke på beina. De færreste av oss trenger noe mer. Pris: ca 600.000 kr.

Skulle du likevel ønske enda lengre rekkevidde, så kan du i stedet gå for bakhjulstrekk-utgaven av High Performance-versjonen. Prisen her vet vi ikke, men mest sannsynlig blir den over 500.000 men under 550.000 kroner. Da økes maksimal rekkevidde til 460 km (WLTP), og vi nærmer oss Long Range Perfomance-utgaven til Tesla Model Y. Men Tesla-en har firehjulstrekk.

Til sammenligning blir prisene på Tesla Model Y Long Range og Long Range Performance henholdsvis 507.000 og 547.000 kroner. Begge med firehjulstrekk. Så Byton skal jobbe litt for å overbevise folk om å kjøpe M-Byte i stedet for Tesla.

Forhandlere

I Norge og Sverige vil Byton forhandles gjennom Hedin Automotive, som selger både BMW, Mini og Porsche. Her leverer du også bilen til service.

Med Byton-appen skal du kunne bestille service, og det vil være mekanikere som kjører rundt i service-biler for å gjøre mindre reparasjoner på stedet.

Mot utgangen av 2021 skal Byton ha åpnet 20 utstillingsvinduer (Byton Places) hvor man også kan prøvekjøre bilen, rundt i Europa. Inkludert Oslo.

Ladenettverket

Byton vil kunne lades på de fleste laderne innenfor dagens infrastruktur. Selskapet har signert avtale med Digital Charging Solutions (DCS), som også er representert i Norge og resten av Skandinavia, og dessuten mesteparten av Europa. Totalt får man tilgang på ladestasjoner fra over 450 operatører.

Lading skal kunne fjernstyres med Byton-appen, og dessuten via den 48-tommers store skjermen som strekker seg langs hele dashbordet.

Bilen har kontroll over ladepunkter og kan legge opp reiseruten med anbefalinger om hvor du bør lade på veien.

M-Byte kan lades med 150 kW hurtigladere, som da gir 80 prosent lading på omtrent 35 minutter for 95 kWt-modellen. Det vil tilbys en hjemmelader på 22 kW, som da lader fra 0 til 100% på rundt 4 ½ timer. Denne kan du kommunisere med trådløst via appen, og du vil da også kunne få tilleggsinformasjon som strømpriser og forbruk.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

0
Scroll to Top