Har du en Tesla Model S Plaid og tror du er kongen i gata? Det vil neppe vare lenge, om BYD får det som de vil.
Kinesiske BYD er verdens største elbilprodusent, og vil nå tydeligvis også bli den raskeste. Den nye Yangwang U9 Track Edition byr nemlig på svimlende 3019 hestekrefter (2220 kW) – et tall som får resten av gjengen til å blekne.

Tre ganger kraften til originalen
Standardutgaven av U9 er allerede en heftig superbil, med hele 1290 hestekrefter. Track Edition går nesten tregangeren av dette, takket være fire oppgraderte elmotorer som hver leverer 755 hestekrefter. Disse er av en ny generasjon TZ240XYA permanent magnetmotorer, som kan nå hastigheter på over 30.000 omdreininger per minutt. Det holder å vite at det er ekstremt.
Den enorme kraften fordeles til alle fire hjul gjennom BYDs egen e⁴-plattform, som gir uavhengig kontroll av dreiemomentet til hvert hjul. Dette er avgjørende for bilens stabilitet og smidighet under ekstreme kjøreforhold.
Topphastigheten er oppgitt til 350 km/t i de offisielle papirene, men dette er trolig en elektronisk begrenset hastighet for å tilfredsstille veigodkjenning. Den vanlige U9 har allerede blitt testet til 391,94 km/t på en testbane i Tyskland, og Track Edition bør kunne gå enda raskere.

Ekstremt fjæringssystem
Så har vi dempesystemet. Det nye intelligente kontrollsystemet DiSus-X overvåker og korrigerer bilens vertikale bevegelser på millisekund-nivå, slik at bilen kan utføre spektakulære manøvrer som å «danse», «hoppe» eller til og med kjøre på tre hjul!
Dette er ikke bare sirkustriks. Evnen til å kontrollere vertikale krefter i hvert hjørne av bilen er helt avgjørende for å håndtere ekstreme G-krefter under høyhastighets svinging og bremsing. DiSus-X kan senke U9 Track Edition ved høye hastigheter for bedre aerodynamikk og veigrep, mens systemet kan heve karosseriet ved lave hastigheter for å håndtere ujevnheter eller hindringer. Systemet gjenvinner til og med energi fra hjulenes bevegelser over humper.
Samme batteri – lynrask lading
Overraskende nok bruker Track Edition det samme 80 kWh litium-jernfosfat (LFP) Blade-batteriet som standardmodellen. Med tredobbel effekt vil rekkevidden på bane forkortes (selv om man selvsagt ikke bruker hele effekten hele tiden), men BYD har en løsning: ultraraskt 800-volts ladesystem.
Bilen støtter lynlading på opptil 500 kW, og kan gå fra 30 til 80 prosent ladning på bare 10 minutter. Dermed kan Track Edition utføre for korte, intense økter på bane etterfulgt av raske ladestopp – perfekt for rekordforsøk på Nürburgring.

Direkte svar på konkurrentens rekord
BYD U9 Track Edition er et direkte svar på et nytt konkurransemessig press. I juni 2025 satte Xiaomi SU7 Ultra ny banerekord for elektriske produksjonsbiler på Nürburgring med tiden 7:04.957, og slo med det både Rimac Nevera og standard Yangwang U9 ned fra tronen. Sistnevnte hadde tiden 7:17.900.
Dette har satt BYD under enormt press, og Track Edition er deres våpen for å ta tilbake førsteplassen. Med sin enorme effektøkning er det tydelig at BYD sikter mot å knuse alle rekorder for elbiler på den legendariske tyske banen.
Sammenlignet med konkurrentene er tallene imponerende. Rimac Nevera R har «bare» 2107 hestekrefter, Lotus Evija 1972 hestekrefter, og Xiaomi SU7 Ultra 1548 hestekrefter. Track Edition har altså over 900 hestekrefter mer enn sin nærmeste konkurrent.

Kommer til Europa
Yangwang U9 Track Edition er en viktig strategisk brikke i BYDs globale ambisjoner. Selskapet har bekreftet planer om å introdusere Yangwang-merket i Europa i 2026, noe som vil gjøre dem til den første kinesiske bilprodusenten i Europas toppsjikt av luksusbiler.
Track Edition blir et teknologisk utstillingsvindu for BYDs mest avanserte systemer og er designet for å overvinne den negative oppfatningen av kinesiske merker i vestlige luksusmarkeder. Ved å sette nye rekorder på Nürburgring, den mest prestisjefylte banen i Europa, vil BYD sende et kraftig signal: kinesisk ingeniørkunst kan ikke bare konkurrere med, men overgå europeiske merker på deres egen hjemmebane.

BYD Yangwang U9 Track Edition: Pris og tilgjengelighet
Standardversjonen av Yangwang U9 koster 1,68 millioner yuan (ca. 2,5 millioner kroner) i Kina. Track Edition ventes å koste betydelig mer, trolig godt over 3 millioner kroner.
For europeiske kunder vil prisen bli enda høyere på grunn av importtariffer på opptil 17 prosent, og fordi vi i tillegg har høyere merverdiavgift enn Kina. Legg til at det også koster veldig mye penger å gjennomføre sikkerhetstesting gjennom Euro NCAP, og det er lett å se at prisen vil øke dramatisk når bilen når europeiske markeder.
BYD har ikke bekreftet nøyaktig lanseringsdato, men Track Edition ventes å bli tilgjengelig i Kina først, før den når Europa som del av Yangwangs ekspansjon i 2026.
Kilde: Forbes
Mer info: byd.com