Når BMW endelig oppgraderer sin iX3, er det egentlig ingen oppgradering i det hele tatt, men en helt ny bil. Her har man hentet inspirasjon fra BMWs legendariske Neue Klasse-modeller på 60- og 70-tallet, som etablerte BMW som et premiumerke.

Historisk lansering
BMW mener Neue Klasse er et enormt teknologisk sprang, som vil forme hele merket i årene som kommer. Prosjektet har vært under utvikling i fire år, og iX3 er den første av hele 40 nye modeller og oppdateringer som skal lanseres innen 2027.
Ekstrem rekkevidde med sjette generasjons eDrive
I hjertet av den nye iX3 finner vi sjette generasjons BMW eDrive-teknologi, med sylindriske battericeller og 800V-arkitektur. Sammenlignet med forrige generasjon har drivlinjen 40 prosent lavere energitap, mens batteriet har 20 prosent høyere energitetthet.
Dermed får vi en WLTP-rekkevidde på imponerende 678-805 kilometer, avhengig av utstyr og kjøreforhold. Batteripakken på 108,7 kWh er fullt integrert i bilens struktur, noe som reduserer vekt og øker stivheten.
BMW kaller teknologien «pack to open body design», som du vil være tilgitt om du tenker er inspirert av Teslas «cell to chassis»-konsept. Her er karosseriet åpent i bunnen og lukkes av batteripakken, som fungerer som et strukturelt element. Dette frigir plass til flere battericeller, reduserer vekt og gir økt strukturell stivhet.

BMW iX3 50 xDrive – endelig firehjulsdrift
Der hvor den første versjonen av iX3 kun kom med bakhjulsdrift, er nå endelig firehjulsdrift tilgjengelig. BMW iX3 50 xDrive har to motorer på til sammen 345 kW (469 hk) og et dreiemoment på 645 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder og en toppfart på 210 km/t.
Lynrask lading
Med en ladeeffekt på inntil 400 kW tøyer iX3 grensene for dagens hurtiglading. Takket være 800V-arkitekturen kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på bare 21 minutter. Ti minutters lading gir opptil 372 kilometer rekkevidde under optimale forhold.
Fra mars 2026 vil bilen også kunne brukes som strømkilde med Vehicle-to-Load (V2L) og være forberedt for Vehicle-to-Grid (V2G) for å levere strøm tilbake til strømnettet.

Fire kraftige datamaskiner
Elektronikken og programvaren i iX3 er bygget rundt fire kraftige «superhjerner» – datamaskiner med over 20 ganger prosessorkraften til dagens modeller. Én av disse, «Heart of Joy», styrer drivlinje, bremser, energigjenvinning og styring, og behandler informasjon opptil ti ganger raskere enn tidligere.

BMW Panoramic iDrive
iX3 er første BMW med det nye betjeningssystemet BMW Panoramic iDrive, som projiserer informasjon over hele frontruten. Det hele styres på en 17,9-tommers pekeskjerm, som drives av BMW Operating System X.
Bærekraftig fokus
Omtrent en tredjedel av bilen består av resirkulerte materialer. Setetrekket «Econeer» er laget av resirkulerte PET-flasker, og det samme gjelder for tekstilene i taktrekk og gulvmatter. Hjulene støpes av aluminium med 70 prosent resirkulert innhold, mens hjuloppheng og svinglagre inneholder hele 80 prosent resirkulert aluminium. Selv batteriet inneholder 50 prosent resirkulert kobolt, litium og nikkel.

Størrelse og tilgjengelighet
iX3 har typiske mellomklasse-proporsjoner, med en lengde på 478 cm. Bagasjerommet rommer 520 liter og kan utvides til 1750 liter. I tillegg finnes et ekstra oppbevaringsrom under panseret på 58 liter. Bilen kan trekke tilhenger på opptil 2000 kg.
BMW iX3 50 xDrive får en startpris fra 679.900 kr. Flere utstyrsnivåer tilbys, med «Fully Charged M-sport edition» til 749.900 kr som forventes å bli den mest populære versjonen. Bilen kan allerede bestilles.
Mer info: bmw.no