TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Nyhet

BMW i4 eDrive35 – god rekkevidde med mindre batteri

Billigere utgave går nesten 50 mil.

forfatter
Publisert 27.02.23 - 11:46

BMW utvider utvalget av elektriske modeller med den nye i4 eDrive35. Den settes i produksjon 1. mars, og blir en billigere utgave av i4 eDrive40.

Den oppgitte rekkevidden på 490 km etter WLTP-normen, holder i massevis for mange. Batteriet på 66 kWt netto, er litt mindre enn på BMW i4 M50 og i4 eDrive40, og ladekapasiteten på 180 kW er også litt lavere.

286 elektiske hestekrefter driver bakhjulene på en i4 eDrive35. Og den er ingen sinke. 0-100 km/t tar bare seks sekunder, mot 5,7 for i4 eDrive40, og toppfarten er begrenset til 190 km/t.

Det er foreløpig usikkert om den kommer til alle nordiske land.

– Vi tilbyr pt BMW i4 eDrive35 i Danmark og vurderer nå om flere nordiske markeder vil bli aktuelle fremover, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group.

Foto BMW

I Danmark koster den 469.500 danske kroner, det er nesten 45.000 kroner lavere enn i4 eDrive40.

Kjapt omregnet til norske priser, kan det bety at en i4 eDrive35 kan snike seg under mva-grensen i Norge på 500.000 kr.

innvendig er den gjenkjennbar med det samme 12,3-tommers instrumentpanelet, og den buede 14,9-tommers pekeskjermen med BMWs iDrive 8 operativsystem og Apple CarPlay.

i4 eDrive35 leveres blant annet med sportsratt i skinn, oppvarmede forseter, elektriske sidespeil, komfortlukking av bagasjerommet, tre-soners klimaanlegg, parkeringsassistent, fartsholder, FM- og DAB-radio, fotgjengervarsling, Live Cockpit Plus, og 17-tommers hjul.

BMW i4 eDrive35

Lengde                                                4.783 mm
Akselavstand                                       2.856 mm
Effekt                                                  210 kW
Dreiemoment                                       400 Nm
0-100 km/h                                         6,0 s
Rekkevidde (WLTP)                              490 km

Batterikapasitet                                   70,2 kWh (brutto) / 66,0 kWh (netto)
Maks ladeeffekt                                   180 kW (DC), 11 kW (AC)
Ladetid 10-80 % SOC med DC              32 min.

BMW i4 eDrive40

BMWs dark horse

Lengre rekkevidde og lavere pris, men fremdeles med kjøreglede i førersetet.

Legg igjen en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
MSI RTX 40: Nye prisbelønte serier av bærbare datamaskiner Ta spranget til et helt nytt nivå med de nye grafikkortene i GeForce RTX 40-serien og 13. generasjon Intel® Core™-prosessorer.
Svensk Easee-forbud påvirker Norge Sverige forbyr Easee-ladere. Nå stanses salget blant flere i Norge.
lbpluss
Mercedes EQA 300 4MATIC: Alle kan jo ikke kjøre Tesla … Mercedes EQA 300 er ikke den raskeste eller mest utholdende el-SUV-en, men du verden for en komfort!
BMW bekrefter i5 Den elektriske 5-serien nærmer seg.
Porsche planlegger sportslig SUV Batterielektrisk SUV i 2027.
NIO ET5 - utfordrer Tesla Model 3 NIO ET5 har Tesla Model 3 som sin mest åpenbare konkurrent, og er den første bilen derfra under den beryktede momsgrensen.
Følg Lyd & Bilde