Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW i4 eDrive35 – god rekkevidde med mindre batteri

Billigere utgave går nesten 50 mil.

Skrevet av / 27.02.23 - 11:46
BMW i4 eDrive35 – god rekkevidde med mindre batteri

BMW utvider utvalget av elektriske modeller med den nye i4 eDrive35. Den settes i produksjon 1. mars, og blir en billigere utgave av i4 eDrive40.

Den oppgitte rekkevidden på 490 km etter WLTP-normen, holder i massevis for mange. Batteriet på 66 kWt netto, er litt mindre enn på BMW i4 M50 og i4 eDrive40, og ladekapasiteten på 180 kW er også litt lavere.

286 elektiske hestekrefter driver bakhjulene på en i4 eDrive35. Og den er ingen sinke. 0-100 km/t tar bare seks sekunder, mot 5,7 for i4 eDrive40, og toppfarten er begrenset til 190 km/t.

Det er foreløpig usikkert om den kommer til alle nordiske land.

– Vi tilbyr pt BMW i4 eDrive35 i Danmark og vurderer nå om flere nordiske markeder vil bli aktuelle fremover, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group.

Foto BMW

I Danmark koster den 469.500 danske kroner, det er nesten 45.000 kroner lavere enn i4 eDrive40.

Kjapt omregnet til norske priser, kan det bety at en i4 eDrive35 kan snike seg under mva-grensen i Norge på 500.000 kr.

innvendig er den gjenkjennbar med det samme 12,3-tommers instrumentpanelet, og den buede 14,9-tommers pekeskjermen med BMWs iDrive 8 operativsystem og Apple CarPlay.

i4 eDrive35 leveres blant annet med sportsratt i skinn, oppvarmede forseter, elektriske sidespeil, komfortlukking av bagasjerommet, tre-soners klimaanlegg, parkeringsassistent, fartsholder, FM- og DAB-radio, fotgjengervarsling, Live Cockpit Plus, og 17-tommers hjul.

BMW i4 eDrive35

Lengde                                                4.783 mm
Akselavstand                                       2.856 mm
Effekt                                                  210 kW
Dreiemoment                                       400 Nm
0-100 km/h                                         6,0 s
Rekkevidde (WLTP)                              490 km

Batterikapasitet                                   70,2 kWh (brutto) / 66,0 kWh (netto)
Maks ladeeffekt                                   180 kW (DC), 11 kW (AC)
Ladetid 10-80 % SOC med DC              32 min.

BMW i4 eDrive40

BMW i4 eDrive40

Lengre rekkevidde og lavere pris, men fremdeles med kjøreglede i førersetet.

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

"Ingen" vil ha Tesla Full Self Driving

Første titt på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck er i Norge

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på løpende bånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Scroll to Top