Du får den med Bose-anlegg også

Men da må du bestille snart.

Mazdas første serieproduserte elbil er snart å se på veiene her hjemme. Produksjonen av MX-30 er allerede igang. De første bilene ble satt sammen 19. mai, på fabrikken Ujina Nr. 1 i Hiroshima, i følge Mazda.

Den kompakte elbilen skal konkurrere i samme segment som BMW i3 , Mini Cooper SE og Honda E, og har et relativt lite 35.5 kWt batteri med en rekkevidde på 200 km, etter WLTP-standarden for kombinert kjøring.

Elbil for byfolk?

Dørene åpner fra midtstolpen, eller der den normalt vil være på en bil, akkurat som på BMW i3, og rekkevidde og motorkraft er ganske sammenlignbar. Elmotoren på 145 hk driver forhjulene, og skyver den 1645 kilo tunge Mazdaen fra null til 100 km/t på 9,7 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 140 km/t.

For de som stusser på batterikapasiteten, sies det fra Mazda at batteriet er valgt for å gi den optimale balanse mellom nok rekkevidde til hverdagslige behov og bilens totale CO2-utslipp fra et såkalt LCA-perspektiv (Life-Cycle Assessment).

Rekkevidden for bykjøring er oppgitt til 262 km, som rekker langt for urbane med bilbehov.

Elbilen er 4,39 m lang og har en lastekapasitet på 366 liter, og tar 75 kg taklast. Legg merke til at bagasjerommet krymper hvis man velger Bose-anlegget, som er standard i utstyrsversjonen Cosmo, som forøvrig har vært Mazdas navn på de gjeveste utstyrsversjonene lenge.

Bose-anlegg

Bose-anlegget stjeler noen liter nemlig, og kapasiteten krymper til 341 liter med anlegget.

I utstyrsversjonen Sky, og den enda bedre utstyrte First Edition, får man et normalt lydanlegg med åtte høyttalere. Mens Bose-systemet har 12 høyttalere og kraftigere forsterkere. Ellers merker vi oss at alle utstyrsversjonen er utstyrt med Apple CarPlay, Android Auto og Bluetooth handsfree.

Mazda MX-30 starter på 249.900 kr for Sky-versjonen, First Ediition koster 10.000 mer, og bestiller man den innen utgangen av juni, får man lanseringsmodellen First Edition med ferdig montert hjemmelader fra DEFA.

Cosmo rykker prisen opp til 284.900 kr, før enda mer ekstrautstyr legges til. Men det er den man skal ha hvis man viil ha den feteste lyden.

 

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Både Marantz, Denon og Yamaha receivere med HDMI 2.1 får svart skjerm med den nye Xbox gjennom HDMI.
Serial 1-elsykkelen er "Powered by Harley-Davidson" og er samtidig en hyllest til selskapets første motorsykkel fra 1903.
Den bærbare Beolit 20 har trådløs lading og lang batteritid.
Den svenske nettbutikken åpnet i natt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Harman Kardon gir deg et trådløst anlegg med mange tilkoblinger.
Kan revolusjonere bildeopplevelsen fra VR-briller.
For å redusere kjøretrøtthet tar Jaguar Land Rover i bruk høyteknologisk støykansellering fra Silentium.
Vi holder på å teste Hyundai Kona med lydanlegg fra selveste KRELL.
Støtte for opptil 11.2 kanaler i kompakte kabinetter.
Hey, Google, nå kjører vi!
Den søteste elbilen blir mer praktisk.
Vi fikk se en rekke nye kraftige smarttelefoner, da Huawei i dag holdt virtuell pressekonferanse.
Prisgunstig fotoskriver for entusiaster.
De helt trådløse øreproppene Oppo Enco X har aktiv støyreduksjon. Lyden er det Dynaudio som står for.
Suksessforfatter Jo Nesbø slår pjaltene sammen med HBO for et kommende serieprosjekt.
Lekkede bilder viser kommende Galaxy S-modeller for første gang.