Search
Generic filters

: Watchmen

Vi var tilnærmet fullstendig blanke på konseptet Watchmen før vi så filmen, og ikke rent lite skeptisk (dette måtte da være mest for fansen?), desto herligere å konstantere at Zack Snyder med filmatiseringen av den brogete superheltforsamlingen Watchmen har gitt oss et lite mesterverk av en herlig underholdningsfilm!

Watchmen

For dem av dere, og det er nok mange, som ikke er familiære med Watchmen-universet, så består det av en gjeng vigilanter, ordinære menn og kvinner som tilbake på 1930-/’40-tallet bestemte seg for å ta loven i egne hender, og rydde opp i forbryteravskummet – på sin måte. Det er ikke superhelter i ordets rette forstand, men ”vanlige” mennesker med spesielle ferdigheter og styrke. Bortsette fra Dr. Manhattan som, i likhet med Hulken, fikk superkrefter via kjernefysisk stråling.

Som en Forrest Gump tar Watchmen oss med på sentrale politiske hendelser i USA i det 20. århundre. Ved hjelp av heltene, som ikke alltid er helter i ordetes rette forstand, ble Kennedy skutt, Vietnamkrigen vunnet og Watergate-skandalen avverget. Vi befinner oss i New York i et tenkt 1985 der Richard ”Tricky Dick” Nixon, takket være Watchmen, fortsatt sitter ved makten. Watchmen-klanen har allerede rukket å komme til andre generasjon, men har nå trukket seg tilbake til en anonym tilværelse. Likhetene med Disneys De utrolige er her slående, det samme er frustrasjonen over å ikke lenger kunne opptre som helter. Helt uventet blir så forsamlingens rebell og moromann, The Comedian, brutalt tatt av dage. Raskt sprer det seg en frykt for at noen er ute etter å utslette samtlige Watchmen.

Begynnelse er en rask og virkningsfull gjennomgang av forhistorien til Watchmen, og en sjeldent herlig visuell nytelse. Det visuelle elementet er fult til stede filmen igjennom. Men i motsetning til sin forrige film, 300, har Snyder her tilført substans, både til karakterene og historien. Vi blir med på en klassisk fim noir gjennom New Yorks mørkeste bakgater i jakten på morderen. Det hele akkompagnert av flotte karakterskildringer, treffende dialog, herlig skuespill (ikke minst fra Jeffrey D. Morgan og Dan Dreiberg), innovativt foto, tidsriktig musikk samt betydelig nedtonede spesialeffekter. Her er tidsepokene tatt på kornet og rekvisittene og selve kostymene er en fryd for øyet, fra de rene karnevalsdraktene på 1940-tallet, til 1980-tallets mer moderne.

Tidvis er filmen like tegneserievoldaktig som bl.a. Sin City, 300 og The Spirit men Watchmen byr på langt mer enn disse filmene. Her er det lagt vekt på karakterbygging, vanlige mennesker med lyster og laster, og et godt, intelligent manus med flere spennende og overraskende vendinger. Kort og godt en høyst original film! I tillegg får du svenske Malin Åkerman som Silk Spectre II, i hennes fremtoning fremstår plutselig Michelle Pfeiffers Catwoman som en dame i burka! Watchmen får vår varmeste anbefalning, men om du forventer deg en tradisjonell superheltfilm (á la X-Men eller Hulken) vil du nok bli skuffet.

Både lydsporet (TrueHD) og billedkvaliteten er av ypperste klasse, selv i de mørkeste scenene fremkommer kontrastene for fullt på vår Pioneer KRP-500A. Bonusdiscen (i HD!) inneholder et vell av ekstramateriell, bl.a. flere minidokumentarer med spesialeffektene, en titt på historien bak filmen, 11 websnutter, musikkvideo, med mye mer! Merkelig nok blir vi snytt for den forlengede utgaven av filmen som er utgitt på Blu-ray i USA. Samt kommentarspor. Det utgis også en bundlingsutgave der Watchmen kommer sammen med animasjonsfilmen Watchmen: Tales of the Black Freighter.

• Release: 5. august 2009
  • Regi: Zack Snyder
  • Med: Malin Åkerman, Dan Dreiberg, Matthew Goode, Jeffrey D. Morgan, Billy Crudup