TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Wanted

Filmanmeldelse

Publisert 25.02.09 - 09:42

Poster:Poster
Har du noen gang pakket opp en julegave som har råflott og eksklusiv innpakning, så viser det seg at den kun inneholder ullsokker? Omtrent slik fremstår Wanted! Tettpakket med flere fantastiske, adrenalinpumpende actionscener og gode skuespillere, men med et fullstendig hult og hjernedødt plott. Historien er som følger: Puslingen Wesley (James McAvoy), som lar seg herse med av alt og alle, viser seg å være sønn av en av tidenes største leiemordere. Organisasjonen, Brorskapet, som faren var medlem av får sine ”bestillinger” fra en gigantisk vev! Morgan Freeman dekoder veven og fordeler jobbene til en av de superproffe drapsmaskinene, Angelina Jolie er en av dem – og ingen stiller spørsmål ved hvorfor vedkommende skal tas av dage. Borskapet har visstnok eksistert i over 1.000 år, nå trues det av utryddelse pga. at en av deres egne har hoppet av og knerter dem en etter en. Kun en kan stoppe dem: Wesley!

Hjernedøde actionfilmer kan være bra de, men da må de ikke fremstille seg som om de er noe totalt annet enn det de er. Et godt eksempel er fjorårets glimrende Shoot ’Em Up med Clive Owen. Også her følger vi en leiemorder i katt-og-mus lek; men  Shoot ’Em Up tar seg selv akkurat like selvhøytidelig som Rune Rudberg, Wanted på den annen side, er like selvhøytidlig og pompøs som Ari Behn, der den hele tiden prøver å proppe oss full av ”seriøs” informasjon ang. Brorskapet og dets eksistensgrunnlag. Å se dyktige skuespillere som Morgan Freeman og James McAvoy lire av seg noen av de verste replikkene i Wanted, og det i fullt alvor!, gjør nesten vondt å se på. Men, som tidligere nevnt, så har Mekmambetow (regi) et meget godt grep om actionscenene, her er det tettpakket tegneserieskyting (filmer er basert på en tegneserie) á la The Matrix og imponerende biljakter á la Gone in 60 Seconds. Men som helhetlig spillefilm faller den dessverre totalt igjennom Lyd & Bildes kvalitetskontroll. Er du derimot ute etter en Blu-ray-film som du kan trekke frem for å imponere med god lyd og glimrende billedkvalitet, samt noen heftige actionscener, så er Wanted akkurat den filmen du er ute etter. Husk bare å hurtigspole over alle de rolige scenene!

Om filmen skuffer så gjør så visst ikke lyd- (DTS HD) og billedkvaliteten det, full score! Også bonusmaterialet er omfattende og bra. Her får vi alt fra utelatte scener, bilde-i-bilde under filmens gang, trailers, samt en rekke minidokumentarer om alt fra spesialeffektene og stuntene til opprinnelsen til filmen. Ikke minst er Wanted en av de første filmene som virkelig utnytter mulighetene som ligger i BD-Live. Koble deg opp på nettet og utvid din aktive deltagelse i ekstramaterialet. Gøy!

Regi: Timur Bekmambetow
Med: Angelina Jolie, James McAvoy, Morgan Freeman, Terrence Stamp, Land: USA   År: 2008   Tid: 1:50 t.

Film: