Unthinkable

DVD anmeldelse

“What if what you do to survive, Kills the things you love” spør Bruce Springsteen retorisk i Devils & Dust (2005), noe som er eksakt hva Unthinkable handler om.

Hva om de midlene vi velger å benytte oss av i krigen mot terror, går så på tvers av våre verdier at vi faktisk taper kampen?

Den amerikanske statsborgeren, konverterte muslimen, og eksmilitære Steven A. Younger (som nå kaller seg Yusuf), har utplassert tre atombomber i tre amerikanske storbyer. De vil sprenges innen 6 dager om myndighetene ikke går med på hans krav om å trekke militære styrker ut av alle muslimske land, og stoppe all støttet til marionetteregimer. Det som gjør situasjonen pikant, er at Yusuf har latt seg fange, men like fullt nekter å si hvor bombene er. Dilemmaet blir hvilke midler som er legitime å bruke for å få ham til å snakke.

Det er en særdeles tankevekkende og sterk film Jordan har laget, med en gnistrende sterk skuespillerprestasjon av Martin Sheen som den ubøyelige terroristen. Moss har (som i hennes fleste roller) kun ett ansiktsuttrykk, mens Jackson gjør det han kan best, spiller den tøffeste av dem alle. Om du forventer en actionpakket krigsthriller, så vil du garantert bli skuffet. Om du derimot er ute etter litt åndelig føde og takler å utfordre dine egne politsiek så vel som følelsesmessige standpunkter, så er filmen midt i blinken; men ikke forvent å være likker skråsikker i ditt standpunkt mot tortur etter å ha sett den!

Unthinkable er en lavbudsjettfilm, og det synes dessverre. Både lyd- og billedkvaliteten er under pari, og DVD-en kommer med null ekstramateriale.

• Release: 21. juli
  • Regi: Gregor Jordan
  • Med: Samuel L. Jackson, Carrie-Ann Moss, Michael Sheen, Stephen Root, Lora Kojovic
  • Tid: 1:37t.

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.