Tidenes vakreste western!

Unforgiven

I en av western-historien mest følsomme, og tøffeste, filmer gnistrer Eastwood både foran og bak kamera.
Tidenes vakreste western!

William Munny fra Missouri (Clint Eastwood) er en grusom, morderisk, kvinnemishandlende, kynisk jævel av rang. Men det var før han traff sin unge frue; når så fruen dør innhentes William av fortiden. Unforgiven er, uten tvil (er det noen som vil krangle, så send oss en mail!), tidenes beste western – dog faller den ikke inn under de tradisjonelle rammene av en western. Dette er historien om en mann som har en fortid han er svært lite stolt av, men som på grunn av pengemangel og sultne barn igjen, motvillig, må «ut i krigen».

Da en av byens «løse fugler» blir grovt mishandlet samler hennes medsøstre inn penger og utlover en dusør for å ta livet av de skyldige. Til den søvnige byen Big Whisky, med den sadistiske sheriffen Little Bill (en fantastisk Gene Hackman) kommer cowboyer langveisfra for å få skuddpremien, deriblant English Bob (Richard Harris) og Schofield Kid med partnerne William Munny og Ned Logan (Morgan Freeman). English Bob får en kort brutal mottagelse, men Munny og co skygger ikke banen av den grunn.

Regi, produksjon, hovedrolle og musikk er av Clint Eastwood, og den nå 25 år gamle filmen står fortsatt som en påle i filmhistorien. Fantastiske karakterskildringer, utmerket foto og intelligente dialoger gjennomsyrer hele filmen. Her er ikke de klassiske westernklisjeene med stereotype gode og onde personer, der det alltid er det gode som seirer. I Unforgiven har alle mangefasetterte sider, der håp, tro og tvil hele tiden står i fokus. En film som handler om mennesker og deres skjebner. Unforgiven vil du se igjen og igjen!

En nydelse å se filmen på 4K UHD BD. Bildene er meget skarpe, men har bevart originalfilmens fargepalett og lysnivå. Lydsporet (dts-MA 5.1) imponerer med en superb surroundmiks og mye trøkk i bassen. Bonusmateriellet er også mer enn tilfredsstillende, her får vi hele 4 dokumentarer (bl.a. et omfattende og grundig portrett av Eastwood), kommentarspor og trailer.

picture1
<
>