: Toy Story 2

Publisert 26.05.10 - 19:00
Toy Story 2

Vi har skrevet det før, og gjentar det så gjerne – Toy Story 2 var intet mindre enn den beste filmen i hele 1999 – uansett genre! Det er svært sjelden vi lar oss imponere over oppfølgere, og at oppfølgeren blir bedre enn originalen er noe tilnærmet uhørt; men Toy Story 2 er altså det berømte unntaket som bekrefter regelen.

Andy vokser fra lekene og pakker dem bort. Ved en misforståelse havner Woody hos den gale leketøyssamleren Al (Wayne Knight). Dermed er redningsaksjonen denne gangen snudd på hodet; det er nå Buzz som må redde Woody før han sendes ut av landet. De mange sære figurene er som hentet rett ut i fra en Coen-film, ikke minst faller vi for den svært så eksentriske leketøysreparatøren som i seg selv er verdt et studie. Her er det trukket inn mange referanser til andre filmer, bl.a. har Buzz og erkefienden Zurg et ”Star Wars- moment”, i tillegg viser de mye intern humor ved bl.a. at Barbie refererer til hvor utsolgt leketøysbutikkene ble etter den uventet store suksessen til første film ut.

Plottet er mer komplekst og utfordrende enn Toy Story, Andy har vokst og det har figurene og karakterutviklingen med ham. De klarer å få frem frykten lekene har for en gang å bli kassert uten å falle i alle de sentimentale fellene, det hele kombinert med et actionpakket manus med en herlig gjeng karakter. Det hele toppes med en så forfinet og detaljert animasjon det bare er å ta av seg hatten for. En klassiker som evner å underholde store og små! Seks stjerner.

Lydkvaliteten er hakket hvassere enn på Toy Story, billedkvaliteten fortjener også her full score. Ekstramaterialet er tilsvarende som på føørste film ut, dvs. bl.a. utelatte scener, historier fra studioet, Buzz’ loggbok og en teaser til Toy Story 3. Også på denne BD-en er det bakomfilmen som underholder mest. Men hvor er kommentarsporet?

Toy Story 2