Thor: The Dark World 3D

Merkelig nok fikk Kenneth Branagh jobben med å regissere førstefilmen om Marvel-helten Thor, det ble så visst ingen innertier, Alan Taylor klarer heller ikke å blåse virilt liv i denne svært så virile karakteren.
Thor: The Dark World 3D

Branagh laget i 2011 en merkelig krysning mellom action og (ufrivillig) komikk, alt sammen pakket inn i det som så ut som billige «plastikkulisser» og pinlige replikker. Taylor derimot, som har flere av episodene av Game of Thrones på sin regissør-CV, har visuelt sett laget en mye vakrere, genuin og visuelt lekker film; som også gir tid til pusterom innimellom alle slagene.

Chris Hemsworth gjør faktisk en brukbar innsats som den endimensjonale Thor, og Natalie Portman glitrer tidvis til i sin svært begrensede rolle uten mye spillerom; verre er det med stakkars Anthony Hopkins som kun går rundt og ser seriøs ut mens han ytrer svulstige visdomsord. Skuespillet til side, filmens problem er simpelthen det usedvanlig elendige manuset, og et plott som overhodet ikke evner å få oss engasjert hverken i historien eller karakterene. Skurkene i historien (Malekith & Co) er som hentet ut fra et dataspill, platte, endimensjonale og definitivt ikke skumle. Den mest interessant personen er faktisk den onde og misunnelige broren, Loke (Hiddleston); men han tilbringer mesteparten av tiden i kjelleren på vann og brød.

Visuell dybde, ok 3D-effekter og enkelte spenstige actionscener til tross, «hårete» replikker og et imponerende uengasjerende plott holder ikke til mer enn tre lusne stjerner.

Lydsporet (dts-MA 7.1) slår det, som seg hør og bør, gnistrer av – det er faktisk det mest imponerende med hele filmen! Billedkvaliteten er gjennomgående god, men svikter litt med noe cross talk og utflytende kontraster i enkelte scener. 3D-effekten gjør seg, men vi ville ikke savnet dem veldig. Brukbart bonusmateriell, med blant annet utelatte scener, kommentarspor, samt noen minidokumentarer.

• Release: 5. mars 2014   Regi: Alan Taylor
  • Med: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Tom Hiddleston, Anthony Hopkins, Jamie Alexander, Stellan Skarsgård
  • Tid: 1:47 t.