: Thor 3D

Julekvelden kommer tidlig i år. Da tenker vi ikke på alle de flotte pakkene (som for øvrig blir færre og færre år for år) eller all den gode mat og drikken; nei, vi tenker på en fantastisk saftig og stor kalkun! For mesterregissør Kenneth Branagh serveres oss her en gedigen kalkun – og det allerede i september!

Thor 3D

Satt til nåtiden møter vi den norrøne guden Thor i det han kastes ut av Åsgard og havner på Jorden foran bilen til forskerspiren Natalie Portman og Stellan Skarsgård (filmens nordiske alibi). Villstyringen Thor har trosset sin far, Odin (Anthony Hopkins), og gått til krig mot isvesenene i Jotunheimen. Selvsagt er det hele iscenesatt av hans bror Loke, som for øvrig ser og opptrer så skurkeaktig at det blir latterlig. Slik som med Herkules kan ikke Thor komme tilbake før han har blitt en god Gud/mann, med selvinnsikt og selvoppofrelse.

På Jorden (der mesteparten av filmens handling finner sted) ender dette kun opp som en pinlig og forutsigbar komedie, der Thor går rundt som en skikkelig hillbilliy fra steinalderen ved at han raper, spiser som en gris og kaster glasset i gulvet. Søte og intelligente Natalie Portman, som kjører på ham to ganger (til ”rungende latter” fra sofakroken), faller pladask for den ubehøvlete muskelbunten; og, viser det seg, ham i henne – noe vi overhodet ikke finner troverdig etter to dagers overfladisk bekjentskap.

Hovedproblemet er like fullt at filmen hverken er spennende eller underholdende – og ser direkte billig ut! Kulissene ser ut som om de er handlet inn på Nille. Det som skal fremstå som stein ser ut som isopor, og metallet på rustningene og sverdene ser ut som billig amerikansk plastikkjuggel. Thors kumpaner kommer til Jorden som en gjøglertropp av narrer, og Loke har iscenesatt hele misæren kun på grunn av at han ikke føler seg nok elsket av sin far! Om bare Branagh kunne bestemt seg for om han skulle lage en platt komedie eller en hardtslående superheltfilm, så ville alt sett lysere ut. Visstnok er filmen om Thor en av de siste superheltene fra Marveluniverset som får sin spillefilmdebut, vi kunne godt klart oss uten dette makkverket! To stjerner!

Thor er en film med MYE lyd, så her får hjemmekinoanlegget virkelig jobbe hardt i to timer. Gledelig å konstantere at lydkvaliteten er lytefri! Også billedkvaliteten er bra, men mangler det siste lille på både skarphet og lysstyrke for full score. 3D-effektene kler virkelig filmen. Alle de dataanimerte effektene får en herlig dybde og når ting eksploderer kommer de ut av TV-en. Bonusmaterialet består av lydspor (Branagh), noen utelatte scener, bakomfilm, 7 minidokumentarer og teaseren Road to Avengers. NB! 3D-versjonen er kun til salgs hos Elkjøp og Platekompaniet!

• Release: 14. september 2011
  • Regi: Kenneth Branagh
  • Med: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Tom Hiddlestone, Anthony Hopkins, Stellan Skarsgård, Rene Russo