: This Must Be the Place

Sean Penn kler seg ut som Robert Smith fra The Cure og legger ut på en personlig reise, i denne svært sprikende og eksentriske filmfortellingen fra den relativt uerfarne italienske regissøren Paolo Sorrentino.

Publisert 31.08.12 - 00:00
This Must Be the Place

This Must Be the Place er historien om den aldrende og pensjonerte rockeren Cheyenne (Penn) som bor i en velstående forstad utenfor Dublin sammen med sin kone Jane (McDormand). Han tilbringer det meste av dagene med å dvele over fortiden samt slå ihjel tiden med trivielle ting. En dag får han beskjed om at hans jødiske far ligger for døden og Cheyenne reiser over til USA for å forsone seg med sitt opphav. Han kommer dessverre for sent, men bestemmer seg for at han skal ta opp tråden med farens jakt på en Nazi-offiser som plagde ham i Auschwitz under krigen. Med en svær pickup reiser han over kontinentet i søken på seg selv og fortiden.

Sjeldent blir det stilt spørsmål ved Sean Penns kvaliteter som skuespiller og han viser også denne gang hvor allsidig og dyktig han er, og hvordan han går inn i arbeidet sitt med alt han har. Når det er sagt så er denne rollen ikke noe for hvermansen da Cheyenne er en meget eksentrisk karakter med en sutrete og slepende talemåte som kan bli for mye gjennom to timer. Filmen er sjarmerende som roadmovie, men det er vanskelig å gripe fatt i intensjonene til manusforfatter og regissør Paolo Sorrentino. Det virker rett og slett som om han har hatt altfor mange baller i luften, og ikke vært helt sikker på hvilken retning han skulle gå. Filmen har massevis med sjarm og fine små detaljer, samt musikk av David Byrne, men den er altfor ambisiøs og ender opp som en fortelling uten klar mening og identitet, som til tider er både kjedelig og lite engasjerende. Tre stjerner.

This Must Be the Place blir ingen stor anbefaling på Blu-ray. Riktignok er både lyd og bilde fortreffelig, men det er meget skuffende at det ikke finnes noe ekstramateriell. Noen intervjuer eller et kommentarspor hadde vært berikende.

This Must Be the Place

• Release: 23. mai 2012
  • Regi: Paolo Sorrentino