: The Revenant

Den sjette, og definitivt mest ambisiøse spillefilmen til Alejandro Iñárritu, har sine svakheter som de fleste filmer. The Revenant er likevel så ufattelig imponerende at det betyr lite i den store sammenhengen.
The Revenant

Filmfortellingen er inspirert av den sanne historien om pelsjegeren Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) som sammen med sin indianersønn, Hawk (Forrest Goodluck), jobber sammen med et jaktlag i Nord-Amerika på begynnelsen av 1800-tallet. De blir overrumplet av en stamme Arikara-indianere som reduserer jaktlaget til ti personer, som må rømme gjennom villmarken for å overleve.

På ferden blir Glass overfalt av en bjørn og livstruende skadd. Han blir en byrde for gjengen og blir forlatt sammen med sin sønn, den lojale unggutten Bridger (Will Poulter) og den hensynsløse John Fitzgerald (Tom Hardy). Sistnevnte blir lovet 300 dollar hvis han gir Glass nødvendig pleie og en verdig begravelse når døden eventuelt inntreffer. Men Glass dør ikke og blir bedratt av Fitzgerald på grusomt vis, som begraver Glass levende. Etter hvert kommer Glass til hektene, og starter jakten på rettferdighet i et særdeles ugjestmildt vinterlandskap.

The Revenant

Mye har blitt sagt om The Revenant etter at den ble ferdigstilt og presentert for publikum. Filmen ble myteomspunnet på et tidlig tidspunkt, basert på lekkasjer fra den krevende produksjonen, og mange har nok blitt skuffet etter for store forventninger. Kritikken har gått på endimensjonale karakterer, banale miljøskildringer, manglende handling og en skjeggete manns gryntende kamp i et statisk og meningsløst landskap. Alejandro Iñárritu (Babel, Birdman) har uansett med viten og vilje regissert en admirabel film som fortjener uendelig mye skryt. Inspirert av en vanvittig historie, og storfilmer fra regissører som blant annet Andrej Tarkovskij, Werner Herzog, Francis Ford Coppola og Terrence Malick, har han laget en film for historiebøkene. Uten bruk av lyssetting eller CGI tar han oss med på en visuelt, blendende vakker reise, i brutale omgivelser hvor vi følger en desperat manns kamp mot seg selv, fienden og naturen.

The Revenant
The Revenant

Hovedpersonen selv, gestaltet på ypperlig vis av Leonardo DiCaprio, bærer filmen på egenhånd, med en usedvanlig tilstedeværelse og innlevelse, som endelig gav ham en etterlengtet Oscarstatuett. En utmerkelse han for øvrig burde ha fått minst tre ganger tidligere. DiCaprios kamp blir fanget opp på kamera av den eminente fotografen Emmanuel Lubezki, som ble den første fotografen i filmhistorien belønnet med Oscar tre år på rad (Gravity, Birdman og The Revenant). Lubezkis foto er da også særdeles viktig for filmens uovertrufne kvalitet og intensitet.

The Revenant
The Revenant

The Revenant er en sjeldent godt gjennomført stilstudie som leverer bildekunst fra øverste hylle. Mest skryt må likevel gis til Iñárritu som kjører en stram regi og et overblikk som gjør filmen så vakker og sterk. Han ble da også belønnet med en Oscar for beste regi, som i fjor, med den fantastiske Birdman. Iñárritus knallharde innsats kostet også mye penger og personale. Budsjettet endte på 135 millioner dollar og han kom på kant med flere i crewet, som kastet inn håndkleet underveis i den beintøffe innspillingen, som foregikk på hele 12 forskjellige locations i de tre landene USA, Canada og Argentina. En film vil alltid være en subjektiv opplevelse, og det er ingen tvil om at The Revenant har sine svakheter, men totalt sett er arbeidet så forbløffende bra at det fremstår nærmest umulig å ikke belønne filmen med toppkarakter. Seks stjerner.

THE REVENANT THE REVENANT THE REVENANT THE REVENANT
<
>
The Revenant

The Revenant er en av filmene som utgis på det nye 4K UHD-formatet – og du verden for en billedkvalitet vi får! Det nydelige landskapet fremstilles i en skarphet vi knapt har sett maken til, og 4K tilfører en usedvanlig dybde og perspektiv. Her ser vi nærmest enhver barnål i detalj i oversiktsbildene; og, sammenlignet med BD-utgivelsen har 4K-discen langt mer naturlige farger. Også lydsporet (dts-MA 7.1) leverer kvalitet av ypperste klasse, der vi i minste detalj kan høre alt fra den sildrende bekken, til drønnende geværskudd og DiCaprios stønning. Bonusmaterialet byr kun på en bakomfilm, som er riktig så informativ og god, samt stillbilder.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!