The Maze Runner

Fluenes herre møter The Truman Show og Hunger Games i fascinerende actionthriller.
The Maze Runner

Skal man bli rik i disse dager er det «bare» å skrive en fantasyføljetong rettet inn mot et ungdommelig publikum, om du lykkes med det har du skutt gullfuglen. Men, der de fleste innenfor genren er kjedelige og forutsigbare er The Maze Runner faktisk et originalt og friskt pust.

En hel gjeng med gutter i 12-15 års alderen er sperret inn på en grønn og tilsynelatende, idyllisk slette, med null kontakt med omverdenen og omringet av en gigantisk sementmur. En gang i døgnet åpnes en dør inn til en labyrint som gjør at de kan lete etter en vei ut – etter tre år har ingen lykkes. En gang i måneden kommer en ny gutt, og det blir virkelig fart på sakene når handlekraftige Thomas (Dylan O’Brien) ankommer. Raskt oppstår det en intern maktkamp i et samfunn styrt av prinsippet om den sterkestes rett.

Jo visst er plottet dandert med hull og usannsynligheter, og skuespillet er heller ikke av Oscar-klasse, men historien er spennende, intrikat og full av intelligente overraskelser. Maktkampen mellom guttene er skildret på en troverdig måte, og hva som skjuler seg i (og bak?) labyrinten er en gåte som gradvis åpenbarer seg mens de må kjempe mot mørket, frykten, hverandre og uhyrer. Vellaget og spennende film for unge og unge voksne. 4 solide stjerner!

The-Maze-Runner_2 The-Maze-Runner_3 The-Maze-Runner_4 The-Maze-Runner_5 The-Maze-Runner_6 The-Maze-Runner_7 The-Maze-Runner_8
<
>

Lydsporet (dts-MA 7.1) er upåklagelig, og vi frydes i det de enorme elementene i labyrinten flytter på seg og hele rommet rister! Billedkvaliteten er svært god, men mangler litt på skarpheten for å oppnå full score. Et godt bonusmateriell bestående av bl.a. utelatte scener, bloopers, trailer, kommentarspor og en meget god bakomfilm.

• Release: 12. januar 2015
  • Regi: Wes Ball
  • Med: Dylan O’Brien, Aml Ameen, Ki H. Lee, Blake Cooper, Thomas Brodie-Sangster, Will Poulter