The Hateful Eight

Filmskaperen Quentin Tarantino sparer ikke på kruttet når han lanserer sitt westernepos The Hateful Eight.
The Hateful Eight

Resultatet er storslagent og viser en regissør med enorm innsikt og kunnskap om filmmediet. Likevel er det noe som mangler for et fullendt verk.

Vi befinner oss i Wyoming noen år etter den amerikanske borgerkrigen. Dusørjegeren John Ruth (Kurt Russell) er på vei til Red Rock i en hestevogn sammen med sin flyktning Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh). Underveis tar de med seg passasjerene Marquis Warren (Samuel L. Jackson), tidligere soldat og dusørjeger, og Chris Mannix (Walton Goggins), som hevder å være byens nye sheriff. Etter hvert må de søke tilflukt for en snøstorm i en jernvarehandel hvor de møter fire ukjente fjes i stedet for eieren. I løpet av natten innser de åtte reisende at ting ikke er helt som de skal være.

Med sin åttende spillefilm befester Tarantino seg som en av våre aller beste genreregissører. Fra anslaget i begynnelsen av filmen, med hestevognen i det tøffe vinterlandskapet ikledd Ennio Morricones musikk, til det intense kammerspillet i jernvarehandelen, blir vi overøst med referanser og detaljer fra westernfilmens historie. Alt gjennomført med stor eleganse og intelligente observasjoner slik vi kjenner fra Tarantinos tidligere filmer.

THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT
<
>
The Hateful Eight

The Hateful Eight er virkelig storslått filmkunst fra øverste hylle som er beundringsverdig i alle ledd og vil bli et referansepunkt for framtiden. Filmmusikken, foto, Tarantinos manus og stjernegalleri smelter sammen til en utsøkt og fascinerende stilstudie. Når det er sagt er det ingen tvil om at det finnes svakheter i The Hateful Eight. Med tre timers spilletid blir tålmodigheten satt på prøve, spesielt siden nesten hele handlingen foregår innendørs. Det blir veldig tungt og nesten mer teater enn film. Uansett er filmen såpass imponerende at den fortjener all mulig hyllest og oppmerksomhet. Fem stjerner.

Presentasjonen av The Hateful Eight på Blu-ray skuffer ikke når det kommer til det tekniske plan. Bildegjengivelsen av Richardsons 65mm foto er strålende vakker og lydsporet (dts-MA 5.1) er nesten helt perfekt. Ekstramateriell er dessverre begrenset til at par små bakomfilmer.

• Release: 9. mai 2016
  • Regi: Quentin Tarantino
  • Med: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demian Bichir, Tim Roth, Michael Madsen