The Green Hornet 3D

Vi har blitt tilnærmet teppebombet med superheltfilmer, og parodier på superheltfilmer, det siste tiåret – filmer av til dels svært varierende kvalitet, men definitivt ikke uten høydepunkter.
The Green Hornet 3D

The Green Hornet er noe midt i mellom, ikke er det en ekte superhelt vi har med å gjøre, i tillegg er det uklart om filmskaperne har forsøkt å lage en actionfilm eller rendyrket komedie; det blir noe halvveis uforløst over det hele.

Basert på tegneserien om den ordinære rikmannsgutten Britt Reid (Seth Rogen i nyslanket utgave) blir vi med på hans transformasjon fra bortskjemt latsabb til forbryternes verste fiende; riktignok en sannhet med modifikasjoner, for Britt Reid, eller The Green Hornet (den grønne vepsen) som er hans ”superhelt”-navn, er så visst ingen ny Batman, men heller en klønete ung mann med litt for mye selvtillit og penger. Hele hans opplegg reddes av det tekniske vidunderet og kampgeniet Kato (Jay Chou) – som blir hans ”Robin”.

Los Angeles forbryterverden styres av den hensynsløse Chudnovsky (en tam Christoph Waltz, som imponerte oss storveis i Inglourious Basterds), vi treffer ham i filmens beste scene der han stilles til veggs av en bråkjekk James Franco. Derifra og ut blir han bare en parodi. Hva Cameron Diaz’ rolle egentlig er i filmen er relativt diffust, hun er hverken en stakkarslig skjønnhet som vår helt skal redde, eller en tøff medspiller som bidrar. Hun er simpelthen en pappfigur som fungerer som Hornets kjærlighetsinteresse – heller ikke det uten an han går inn for det med liv og lyst. Mest av alt minner plottet oss om den meget morsomme Kick-Ass (2010), om nerden som bestemmer seg for å bli superhelt for å finne en mening med livet – dét er komedie med glimt i øyet det; The Green Hornet derimot blir hverken fugl eller fisk.

Michel Gondry (regi) bidrar med sin elegante visuelle stil, med lekende foto, mange nærbilder og raske klipp. Dessverre har han ikke hatt en hånd på rattet under manusarbeidet, selv ikke Gondry kan lage gull av gråstein. Misforstå oss rett, The Green Hornet har ikke blitt en direkte dårlig film, men av en film med et budsjett på nærmere 700 millioner kroner, gode skuespiller og en dyktig regissør, må man kunne forlange mer enn dette, tidvis kjedelige, retningsløse kaoset. Tre stjerner!

Store 3D-filmer dominerer for tiden det norske kinomarkedet, nå begynner det så smått også å løsne på Blu-ray. Med store forventninger bunker vi oss rundt Cinema 21:9 Philips TV-en; og billedkvaliteten er så visst strålende, med et også meget bra lydspor, men 3D tilfører denne filmen skuffende lite. Den betydelige forbedringen i filmens generelle dybde er der (og den er det viktigste med 3D), men av en actionfilm av et slikt kaliber, med mengder av sprengte hus, biler og skytescener, så forventer vi at de har utnyttet 3D-formatet bedre. Når fliser av veggen fyker rundt bilen i det den farer igjennom, forventer vi å ”få dem i fanget”. Bonusmaterialet består av kommentarspor, bloopers, utelatte scener, intervju med Gondry og storyboards (i 3D).

• Release: 25. mai 2011
  • Regi: Michel Gondry
  • Med: Seth Rogen, Jay Chou, Cameron Diaz, Tom Wilkinson, Christoph Waltz, Edward Furlong