TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

The Godfather 40th AC

Det er kun to år siden Paramount utga BD-boksen med The Godfather – The Coppola Restoration, med 40-års utgaven som nå utgis tar de filmbokser til et nytt nivå! Klassikeren er like god som før, men innpakningen er i en egen liga.

Publisert 25.09.12 - 00:00
The Godfather 40th AC

Mario Puzos fortelling om gudfar Corleone, hans tre sønner og deres mafiaregime i New York like etter den annen verdenskrig. Yngstesønnen Michael (Pacino) kommer hjem som krigshelt, og det er han som i løpet av den første filmen kommer til å bli familiens overhode. Men hans vei går over mange lik. Drapet på en korrupt politimann fører da også til at han må gjemme seg i familiens hjemby Corleone på Sicilia før han som enkemann vender tilbake der ungdomsforelskelsen Diana Keaton venter.

Trilogien er full av fremragende prestasjoner fra skuespillere produsenten ikke ville ha med: Marlon Brando selvfølgelig først og fremst, men også Al Pacino som her får sitt definitive gjennombrudd. Gordon Willis leverer dystre og vakre bilder,  Nino Rotas musikk har selvfølgelig det riktige italienske preg, og unge Coppolas regi er praktfull. Det er sterk kost som presenteres, men volden utføres hele tiden med en logisk, nesten temperamentsløs konsekvens. Flashbackene gir filmene dybde og bakgrunn for hva som siden skjedde i utviklingen av den amerikanske mafiaen. Og tro ikke på ryktene om at tredjefilmen er slik en nedtur. Alle klassikeres mor!

Det overveldende, og råflotte, bonusmaterialet byr på en kopi av det endelige manusskriptet (på over 300 sider!) til Gudfaren (1972), 10 elegante litografier tatt under innspillingen samt en plakat med hele Corleone-familiens familietre. Alt pakket i en meget eksklusiv eske. I tillegg får du selvsagt akkurat den samme bonusdiscen som fulgte med 2010-boksen, med et vell av interessant bonusmateriale som bl.a. løpende kommentarspor av Coppola som utdyper alt du kan tenke deg, fire kortfilmer, en svært omfattende dokumentar om trilogiens påvirkning på filmhistorien, trilogiens brogete tilblivelse, restaureringsprosessen, stills, m.m. Kvaliteten er den samme som på 2010-utgivelsen, med et strålende lydspor (Selv på de eldste filmene) og en, stort sett, utsøkt og feilfri billedkvalitet. NB! Boksen utgis i et begrenset opplag – så løp og kjøp!

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)